Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Buddha

Apa itu Buddha:

Buddha bermaksud tercerahkan, dalam Sanskrit (bahasa suci purba India). Buddha adalah gelaran yang diberikan kepada tuan Buddhis atau kepada semua yang tercerahkan yang telah mencapai pencapaian rohani Buddhisme.

Buddha adalah Siddhartha Gautama, yang dilahirkan sekitar 556 SM di Kapilavastu, ibukota sebuah kerajaan kecil di dekat Himalaya, di sempadan Nepal sekarang. Aristokrat, berpendidikan, dia terkejut dengan kesengsaraan, kelaparan dan kecewa para asket, yang menewaskan diri mereka dengan cepat.

Perigrinou oleh dunia bermeditasi untuk mencari penjelasan untuk teka-teki kehidupan. Dia menubuhkan kebenaran untuk memperoleh kebijaksanaan. Dia mencipta ajaran Buddha, doktrin keagamaan, falsafah dan rohani, di mana pengikut belajar melepaskan semua yang sementara. Dia mengajar bahawa "Kebencian tidak berakhir dengan kebencian, tetapi dengan cinta."

Buddha tidak mahu dikenali sebagai Tuhan, kerana dia tidak wujud perantara antara makhluk yang lebih tinggi dan manusia. Untuk tuan, perkara penting adalah mencari kesucian minda, dan memahami dengan betul dunia, untuk mencapai keselamatan.

Kategori Popular

Top