Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Dogma

Apa itu Dogma:

Dogma adalah istilah Yunani yang bermaksud " apa yang anda fikir adalah benar ". Dalam zaman dahulu, istilah ini dikaitkan dengan apa yang kelihatan sebagai kepercayaan atau keyakinan, pemikiran atau doktrin yang tegas.

Seterusnya datang untuk memiliki asas keagamaan yang mencirikan setiap titik asas dan tidak dapat dipertikaikan dari kepercayaan agama. Titik yang tidak dapat dipertanyakan, kebenaran mutlak yang mesti diajar dengan kuasa.

Di samping agama Kristian, dogma hadir dalam agama lain seperti Judaisme atau Islam. Prinsip-prinsip dogmatik adalah kepercayaan asas yang diajarkan oleh agama, yang harus diikuti dan dihormati oleh anggotanya tanpa keraguan.

Sesiapa yang menolaknya boleh menimbulkan pelbagai jenayah mengikut agama. Di dalam Gereja Katolik jenayah bidaah berlaku dalam tempoh Zaman Pertengahan, di mana orang yang dituduh telah dipecat atau dianiaya melalui Inkuisisi.

Dogma yang diisytiharkan oleh Gereja Katolik harus diterima sebagai kebenaran yang diungkapkan oleh Tuhan melalui Alkitab. Mereka tidak dapat dibatalkan dan tidak ada anggota Jemaat, bahkan Paus, mempunyai kuasa untuk mengubahnya. Contoh-contoh dogma adalah Keberadaan Tuhan dan Tritunggal yang Maha Suci, Yesus Kristus adalah Anak Alam Tuhan, Keperawanan dan Asumsi Mary, antara lain.

Kategori Popular

Top