Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Bourgeoisie

Apa itu Bourgeoisie:

Bourgeoisie adalah kelas sosial rejim kapitalis, di mana anggotanya adalah pemilik modal, iaitu pedagang, ahli industri, pemilik tanah, harta tanah, pemilik kekayaan dan cara pengeluaran.

Bourgeois adalah kualiti borjuasi. Ia adalah bertentangan dengan proletariat, kelas pekerja, yang hanya baik adalah tenaga buruh. Dari bahasa Latin "burgus" yang bermaksud kubu, atau dari "burgs" Jerman, bandar kecil.

Asal usul borjuasi

Bourgeoisie perkataan berasal dari "burgo", nama yang diberikan kepada bandar-bandar zaman pertengahan, didiami sebahagian besar oleh pedagang, yang disebut borjuasi. Bourgeois komersial ini, diperkaya oleh amalan perdagangan, secara beransur-ansur menyusupkan bangsawan dan mula menguasai kehidupan politik, sosial dan ekonomi dari Revolusi Perancis, mewujudkan dirinya dalam abad kesembilan belas.

Pada masa ini borjuasi datang untuk mempelbagaikan ke dalam borjuasi, yang memiliki cara pengeluaran, dan borjuasi tengah dan kecil (pada abad kedua puluh yang dipanggil kelas menengah), yang merangkumi mereka yang menjalankan profesi liberal dan semua yang bersambung, kepada bidang ekonomi yang tinggi dan kelas pemerintah.

Kategori Popular

Top