Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pagan

Apakah Pagan itu:

Pagan adalah mana-mana orang atau benda yang tidak berkaitan dengan pembaptisan dari sudut pandangan Judaisme, Kristian dan Islam, tetapi yang mengikuti dan mengadopsi ritual agama politeistik .

Orang pagan adalah orang yang mengikuti paganisme, istilah yang digunakan untuk merujuk kepada kastam dan tradisi shamanisme, pantheisme, animisme dan politeisme, yakni kepercayaan dalam pelbagai dewa.

Konsep sekarang tentang paganisme dan paganisme pada umumnya dicipta dari perspektif monoteisme (kepercayaan pada satu Tuhan), terutama orang Kristen.

Menurut Alkitab, pagan itu digambarkan sebagai orang yang tidak menyembah Tuhan sejati, melainkan "tuhan-tuhan palsu" yang mengubah orang ke jalan dosa.

Ketahui lebih lanjut mengenai Polytheisme.

Menurut ajaran Kristian, orang-orang kafir dianggap bidaah, kerana mereka mempersoalkan dan tidak mempercayai Kitab Suci dan dogma lain yang diberitakan oleh doktrin-doktrin Kristian.

Contohnya, semua kultus dan pujian kepada unsur-unsur alam atau tokoh-tokoh yang tidak berkaitan dengan Tuhan Kristian dianggap ritual pagan, seperti Halloween dan Hari Mati.

Perlu diingat bahawa untuk orang Kristian, Yahudi dan Muslim, selepas pergerakan Kristus di Bumi, tidak dianggap sebagai orang kafir, tetapi sebagai kafir. Tetapi orang Yahudi sebelum Kristus tidak dianggap orang kafir atau kafir, tetapi mereka tidak mempunyai hak untuk pergi ke Syurga, apalagi ke Neraka.

Lihat juga maksud Herege.

Secara etimologis, perkataan "pagan" berasal dari paganus Latin, yang bermaksud "penduduk kampung, " yang bermaksud orang yang tinggal di kampung pedesaan. Dari abad keempat, bagaimanapun, istilah ini digunakan oleh orang Kristian untuk merujuk kepada individu yang masih percaya pada tuhan-tuhan Rom kuno. Dalam erti kata yang terakhir ini, penggunaan kata pagan telah diambil sebagai pejoratif.

Kategori Popular

Top