Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Bug Tujuh-kepala

Apakah Bug Tujuh-kepala:

Bug tujuh kepala adalah ungkapan popular yang bermaksud bahawa anda menghadapi beberapa kesulitan yang mungkin tidak mempunyai resolusi mudah. Ia adalah sesuatu yang hampir mustahil untuk diselesaikan.

Apabila keadaan timbul yang menjadi masalah besar dan tidak membayangkan resolusi yang cepat, dikatakan bahawa keadaan itu adalah binatang yang berkepala tujuh. Sebagai contoh: Pembelajaran Bahasa Finland menjadi haiwan yang berkepala tujuh.

Ungkapan ini juga digunakan sebagai cara untuk meyakinkan seseorang kerana takut menghadapi situasi yang rumit atau untuk meminimumkan keseriusan sesuatu masalah. Contoh: Mengambil lesen pemandu bukan haiwan yang berkepala tujuh.

Asal ungkapan itu

Adalah dipercayai bahawa ungkapan "pepijat tujuh kepala" berasal dari Hydra de Lerna yang hampir tidak dapat dilawan, watak dalam mitologi Yunani. Menurut legenda, Hydra of Lerna adalah ular raksasa yang memiliki banyak kepala (tujuh atau sembilan) dan mendiami rantau Lerna, di Yunani purba. Ia adalah haiwan yang amat berbahaya dan sukar untuk dipadamkan kerana ketika salah satu kepala dipotong dilahirkan semula dalam penggantian. Ia jatuh kepada pahlawan Yunani Heracles (Hercules untuk Rom) misi untuk mengalahkan raksasa tersebut. Untuk menghalang pembaharuan kepala, Hercules membakar setiap kepala terputus. Dengan cara ini dia berjaya mengalahkan binatang yang dahsyat itu.

Kategori Popular

Top