Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Will Percuma

Apakah Free Will:

Tuntutan bebas adalah kuasa yang setiap individu harus memilih tindakannya, yang mana dia mahu pergi. Ungkapan ini digunakan oleh pelbagai agama, seperti agama Kristian, spiritualisme, Buddhisme, dll.

Makna sebenar kehendak bebas mempunyai deria agama, psikologi, moral, dan saintifik. Bagi sesetengah orang, kebebasan bebas bermaksud kebebasan, dan sering mengelirukan dengan tidak hormat dan kurang pendidikan.

Setiap orang benar-benar mempunyai hak untuk melakukan apa sahaja yang dikehendaki dengan hidupnya dan memilih cara dia mahu pergi, selagi dia tidak membahayakan sesiapa pun.

Wasiat percuma dalam Alkitab

Ungkapan "kehendak bebas" tidak terdapat di dalam Alkitab, tetapi dalam beberapa ayat kita dapat melihat bahawa Tuhan memberikan kuasa pilihan kepada manusia.

Menurut Alkitab, kehendak Tuhan adalah untuk orang-orang mengikuti perintah-perintah-Nya dan melakukan hal-hal yang baik. Ia juga dapat dilihat dalam Alkitab bahawa setiap orang akan bertanggungjawab untuk bagaimana ia menggunakan kehendak bebas, iaitu, dia akan bertanggungjawab atas tindakannya.

Alkitab juga bercakap tentang penentuan, di mana beberapa orang dipilih sebelum mereka dilahirkan, dan ditakdirkan untuk mengikuti jalan Tuhan.

Bagi sesetengah orang, ini adalah konflik, kerana mereka mengatakan bahawa jika seseorang ditentukan terlebih dahulu untuk melakukan sesuatu, dia tidak mempunyai kehendak sendiri. Meskipun demikian, Alkitab mengatakan bahawa walaupun anda telah memilih beberapa orang, ia tidak mengganggu kehendak anda, pilihan seseorang itu bebas, tetapi Tuhan tahu terlebih dahulu apa yang akan dipilih oleh orang itu.

Will dan Saint Augustine percuma

Will Free ( De Libero Arbitrio) adalah karya yang ditulis oleh Saint Augustine. Buku ini, bertarikh 395, ditulis dalam bentuk dialog pengarang dengan kawannya, Evdio. Dalam karya ini, St. Augustine menguraikan beberapa tesis mengenai kebebasan manusia dan menangani asal-usul kejahatan moral.

Selalunya ekspresi kehendak bebas mempunyai makna yang sama seperti ungkapan kebebasan. Bagaimanapun, St. Augustine jelas membezakan dua konsep ini. Tuntutan bebas adalah kemungkinan memilih antara yang baik dan yang jahat; manakala kebebasan adalah penggunaan yang baik kehendak bebas. Ini bermakna bahawa manusia tidak selalu bebas apabila dia menggunakan kehendak bebas, dia selalu bergantung pada bagaimana dia menggunakan ciri tersebut. Oleh itu, kehendak bebas lebih berkaitan dengan kehendak. Tetapi perbezaan diantara keduanya adalah kehendak adalah tindakan atau tindakan, sedangkan kehendak bebas adalah fakulti.

Wasiat Bebas dalam Rohani

Menurut Spiritism, kehendak bebas adalah salah satu sifat asas Roh. Ia terdiri daripada kebebasan untuk melakukan sesuatu atau tidak, mengikut jalan tertentu atau untuk mengelakkannya.

Dalam Spiritisme terdapat kepercayaan bahawa perbuatan yang diamalkan belum ditentukan dan oleh sebab itu setiap orang bertanggung jawab atas pilihan mereka. Dengan cara ini, kehendak bebas dikembangkan bersama dengan perkembangan kecerdasan dan membayangkan peningkatan akauntabiliti perbuatan yang diamalkan.

Will Free dalam falsafah

Dalam bidang falsafah, bebas akan menentang determinisme, yang memegang bahawa semua peristiwa disebabkan oleh peristiwa masa lalu. Untuk determinisme, tindakan Man ditentukan oleh undang-undang alam atau punca lain dan oleh itu manusia tidak boleh dipertanggungjawabkan atas tindakannya.

Untuk falsafah, individu itu melakukan apa yang harus dilakukannya, perbuatannya wujud dalam kehendaknya, dan berlaku dengan kekuatan sebab-sebab lain, dalaman atau luaran.

Kategori Popular

Top