Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Lapan atau Lapan puluh

Apa yang Lapan atau Lapan:

Lapan atau delapan puluh adalah ungkapan yang popular dalam bahasa Portugis, yang digunakan untuk menentukan sesuatu yang melampau, iaitu, semuanya atau tidak . Ia biasanya dikaitkan dengan keperibadian atau tingkah laku sesetengah individu.

Ungkapan ini sangat biasa dengan orang yang tidak mempunyai kompromi ketika membuat keputusan.

Contoh : "Dengan begitu-begitu, perkara-perkara adalah lapan atau delapan puluh ."

Apabila ungkapan digunakan dalam konteks ini bermakna seseorang yang diberikan tidak memberikan ruang untuk rundingan atau tidak kembali kepada apa yang dikatakan atau dilakukannya.

Terdapat satu lagi keadaan di mana ekspresi berlaku: apabila seseorang pergi dari satu ekstrem ke yang lain tanpa, sering, penjelasan untuk kelakuan sedemikian kelihatan.

Contoh : " Dia dari lapan hingga lapan puluh dalam masa yang singkat ."

Ia masih digunakan dalam situasi di mana terdapat hanya dua kemungkinan berkaitan dengan sesuatu, yang dianggap melampau atau benar-benar bertentangan.

Ia adalah ekspresi lama dan tidak ada laporan asalnya. Pada tahun 1970-an, ia mendapat populariti kerana program televisyen yang disampaikan oleh Flávio Cavalcanti, di stesen TV Excelsior yang sudah pupus. Penyampai ini dikenali kerana mencipta ungkapan dan gerak isyarat yang luar biasa.

Dalam pertandingan yang disampaikan olehnya, para peserta ditanya tentang topik yang berbeza dan memperoleh 8 mata jika mereka tidak menyentuh jawapannya dengan penuh atau 80 mata jika jawapannya betul. Kemudian, pada masa bertanya jawapan peserta, dia akan berkata, " Adakah lapan atau lapan puluh? "

Kategori Popular

Top