Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Hakuna Matata

Apa Hakuna Matata:

Hakuna Matata adalah frasa Swahili, bahasa yang digunakan di Afrika Timur, yang bermaksud " tidak ada masalah " atau " jangan bimbang ".

Ungkapan ini digunakan secara meluas di negara-negara seperti Tanzania dan Kenya. Ungkapan ini digunakan dengan kekerapan yang besar, dengan rasa "ok" dan "tanpa masalah", untuk menjawab soalan. "Hakuna" bermaksud tidak ada, dan bahkan di kalangan pembicara, "matata" bermaksud masalah.

Frasa ini menjadi popular dengan filem "The Lion King", yang dikeluarkan oleh Disney pada tahun 1994. Filem ini menceritakan kisah singa, bernama Simba, yang kehilangan bapanya dalam kemalangan tragis, jadi dia memutuskan untuk melarikan diri tempat dia tinggal, kerana dia takut kepada kejahatan yang dilakukan oleh Uncle Scar. Kemudian, di tengah jalan, dia bertemu dengan babi bernama Pumbaa dan meerkat bernama Timon, dan mereka menjadi kawan. Timon dan Pumba mengajar Simba falsafah hidupnya "Hakuna Matata", yang untuk Simba tidak perlu bimbang tentang apa-apa, nikmati setiap saat, keindahan alamiah dan bersenang-senang.

Pada tahun 1994, lagu Hakuna Matata bertanding untuk lagu Oscar untuk lagu terbaik, dan memasuki ranking 100 filem lagu terbaik oleh Institut Filem Amerika. Pada tahun yang sama Oscar, satu lagi lagu dari filem "The Lion King", akhirnya menjadi pemenang anugerah itu.

Muzik Hakuna Matata

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top