Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

BPC

Definisi Odyssey

Apa itu Odyssey:

Odyssey adalah puisi epik abad kesembilan SM, yang digambarkan oleh penyair Yunani Homer, yang memberitahu pengembaraan wira Ulysses, dalam perjalanan pulang ke "Ithaca" selepas Perang Trojan.

Nama "Odyssey " berasal dari "Odysseus", pahlawan Yunani, raja Ithaca, yang disebut oleh Latins sebagai Ulixes (Ulysses).

Puisi "Odisseia" terbentuk daripada 24 lagu atau rhapsodies, yang menceritakan pengembaraan Ulysses, dalam pembahagian semula jadi dalam tiga bahagian, walaupun tidak ada pemisahan yang jelas.

Bahagian pertama Odyssey disebut "Telemaquia", kerana ia berkaitan dengan Telemachus, anak Ulysses dan Penelope. Ia merangkumi nyanyian I ke IX, di mana Ulysses tidak muncul, dia hanya wujud melalui kiasan untuk ketiadaannya, kerana dia meninggalkan Ithaca, dalam perjalanan ke Troy, untuk Perang.

Di bahagian kedua, yang termasuk nyanyian V ke XIII, dia menceritakan pengembaraan yang Ulysses hidup semasa perjalanan, dengan bantuan Athena, dewi kebijaksanaan, alasan dan peperangan.

Bahagian ketiga Odyssey adalah mengenai membalas dendam Ulysses. Kembali ke Ithaca, setelah dua puluh tahun, dia menyamar sebagai pengemis dan bercampur aduk dengan rakyat. Dia secara beransur-ansur belajar tentang pengkhianatan yang dilakukan semasa ketiadaannya. Secara beransur-ansur dia mengenali dirinya dan anaknya, berjuang melawan usurpers, menaklukkan dan menghapuskan semua, menegaskan takhta beliau.

Dalam pengertian kiasan, Odyssey adalah perjalanan yang penuh dengan pengembaraan yang luar biasa, ia adalah riwayat yang penuh dengan perip├ęcias atau kejadian tunggal, bervariasi dan tidak dijangka. Hari ini, apabila kita mahu merujuk kepada perbuatan-perbuatan yang hebat, kita bercakap tentang eksploitasi Homerik dan dengan pengertian kita memahami usaha luar biasa.

Asal daripada Odyssey

Teori asal-usul Odyssey memegang bahawa puisi itu dikekalkan dan dihantar secara lisan selama berabad-abad oleh "rhapsodes" - akauntan hebat epik Yunani purba, sejak Homer tidak pernah menulis puisi itu, kerana pada masa kewujudannya, tulisan itu tidak sampai ke Greece.

Menurut tradisi, negarawan Athenian Pisistratus (605-527 SM) adalah yang pertama kali diperintahkan untuk mengumpulkan semua puisi "Homeric".

Kategori Popular

Top