Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Urbi et Orbi

Apakah Urbi et Orbi:

Urbi et Orbi bermaksud "ke bandar Rom dan dunia" dalam bahasa Portugis, dan istilah ini berasal dari bahasa Latin. Urbi et Orbi adalah pembukaan pengumuman Rom dan hari ini dipanggil berkat Paskah dan Krismas, di mana Paus membantah orang awam di Dataran St. Peter di Itali.

Urbi et Orbi adalah satu rahmat yang diberikan oleh Paus kepada orang-orang yang setia, dan adalah kebiasaan Pontifical untuk melaksanakannya dalam beberapa bahasa, yang menunjukkan universalitas Gereja, pada kali terakhir dia mengucapkan kata-katanya, dalam 63 bahasa. Berkat ini dibuat dari balkoni tengah Basilika St. Peter, yang dihiasi dengan langsir dan takhta Paus yang diletakkan di sana. Sebab yang paling penting untuk berkat adalah bahawa ia memberi penebusan dan kepuasan pleno kepada orang yang setia hanya kepada mereka yang telah mengaku, menerima persekutuan dan tidak jatuh ke dalam dosa fana.

Berkahnya Paus dalam bahasa Portugis

Semoga Para Rasul Kudus Petrus dan Paulus, di mana kekuasaan dan otoritinya kita mempunyai keyakinan, syafaat bagi kita dengan Tuhan.

R / Amen.

Bahawa melalui doa-doa dan merit Maryam yang Diberkati, St Michael the Archangel, St John the Baptist, Para Rasul Suci Peter dan Paulus dan semua orang kudus, semoga Tuhan yang Maha Kuasa mengasihani kamu, memaafkan dosa-dosa kamu dan kamu membawa kepada kehidupan kekal di dalam Yesus Kristus.

R / Amen.

Semoga Tuhan yang Maha Kuasa dan Maha Penyayang mengurniakan kepuasan, pengampunan dan pengampunan dosa-dosa anda, tepat pada waktunya untuk penebusan yang benar dan bermanfaat, selalu dengan hati yang berseri, dan berkat kehidupan, anugerah, penghiburan Roh Kudus dan ketabahan akhir dalam kerja-kerja yang baik.

R / Amen.

Semoga berkat Tuhan Yang Maha Kuasa, Bapa dan Anak dan Roh Kudus turun ke atas kamu dan sentiasa kekal.

R / Amen.

Kategori Popular

Top