Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Karnival

Apakah Karnival:

Karnival atau pintu masuk adalah tiga hari perayaan yang mendahului Ash Rabu . Ia adalah perkataan yang berasal dari bahasa Latin " carna vale " dan yang bermaksud untuk mengatakan "perpisahan kepada daging".

Karnival ini tiba di Brazil melalui perayaan yang berlangsung di Eropah, terutamanya di Itali dan Perancis, pada abad XVII.

Fantasi pierrot ( pierrot ) dan colombina tidak lama lagi dimasukkan ke dalam karnival Brazil.

Pada mulanya, perayaan karnival berlaku di jalan-jalan, dengan perarakan pakaian. Kemudian, mereka mula direalisasikan di kelab-kelab, di mana perarakan, sambas dan freibos dimainkan untuk festejos.

Lihat juga maksud Entrudo.

Karnival di Brazil

Pada masa ini, beberapa bandar menonjol dalam perayaan karnival di Brazil, di mana festival ini dianggap sebagai salah satu yang terbesar di dunia.

Di Rio de Janeiro, misalnya, adalah parade sekolah samba dan di Salvador adalah trio elektrik yang menjaga jalan-jalan di bandar.

Di Recife, blok "O Galo da Madrugada" yang masuk ke jalan-jalan pada hari Sabtu karnival dan mengembara melalui pusat bandar, telah memasuki buku rekod sebagai blok karnival terbesar di dunia.

Di Olinda, kemuncaknya adalah untuk anak patung raksasa, yang berparar di lereng kota Warisan Dunia.

Di seluruh Brazil, tempoh Karnival sering dicirikan oleh pembalikan norma yang diterima oleh masyarakat, dan beberapa tingkah laku hanya "ditoleransi" semasa musim perayaan ini.

Perwatakan Karnival yang paling popular adalah topeng karnaval dan parade.

Perarakan karnival yang paling popular berlaku di Rio de Janeiro, di Marquês de Sapucaí, di mana perarakan tradisional sekolah samba di ibukota Rio de Janeiro berlaku.

Dalam arti kiasan, karnival perkataan boleh bermaksud "folguedo", "folia" atau "kekeliruan." Contoh: "Apabila guru memasuki bilik, dia mendapati karnival terbesar" .

Asal Karnival

Asal-usul Karnival ini berkaitan dengan ritual-ritual kesuburan bumi tertentu, yang dianjurkan dalam perjalanan tahun dan awal musim semi.

Walau bagaimanapun, dengan kemunculan agama Kristian Karnival kehilangan beberapa ciri simbolik dan mistiknya.

Bola bertopeng dibuat di Perancis hanya sekitar abad ke-17 tetapi dengan cepat menjadi popular di negara-negara Eropah yang lain.

Semasa Renaissance, perayaan karnival itu mencapai populariti yang hebat, terutamanya di Itali (di Rom dan Venice).

Pada masa ini, Carnival telah kehilangan spontannya yang popular dalam hampir semua manifestasinya, menjadi tarikan pelancong semata-mata.

Di Brazil, walaupun Carnival mempunyai komponen pelancongan yang besar, ia tetap mengekalkan spontannya (terutamanya di Rio de Janeiro dan Bahia), yang telah diperkuatkan melalui cerita rakyat yang popular.

Gereja Katolik dan Karnival

Karnival ini dirayakan 40 hari sebelum Paskah, sejak abad ke-11. Tempoh ini dipanggil oleh Gereja Katolik Lent, yang memelihara empat puluh hari puasa, dengan pantang dari daging.

Tempoh ini dicirikan oleh banyak kekurangan dan dengan menggalakkan perayaan karnival di mana karnival perkataan itu menunjukkan kesenangan daging.

Karnival berlaku selama tiga hari sebelum Ash Wednesday. Karnival hari Selasa lebih dikenali sebagai "Fat Tuesday" atau " Mardi Gras, " seperti kata orang Perancis.

Ketahui lebih lanjut mengenai kepentingan Ash Wednesday.

Karnival Venice

Karnival di bandar Venice, Itali, adalah tradisi sejak abad ketujuh belas, dan ciri utamanya adalah topeng.

Para bangsawan suka keseronokan dan tidak menangkap perhatian orang jika mereka bersembunyi di belakang topeng.

Kostum yang digunakan masih sama dari tempoh itu: wanita yang memakai pakaian panjang yang panjang dan lelaki dalam pakaian sutra atau hitam dan topi tiga mata.

Kategori Popular

Top