Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Saudosismo

Apakah Saudosismo:

Saudosismo adalah kekaguman yang berlebihan untuk aspek-aspek masa lalu, dari tingkah laku, tabiat, prinsip dan cita-cita usang dan usang yang lain.

Orang yang bertindak dengan nostalgia dianggap nostalgia .

Ramai orang mencari nostalgia sebagai sinonim nostalgia . Walau bagaimanapun, terdapat orang-orang yang menganggap yang terakhir ini adalah keadaan yang ditandai dengan kemurungan dan kesedihan, kerana rindu untuk masa yang telah berlalu.

Sudah nostalgia tidak mempunyai kandungan negatif semacam itu, walaupun ia juga ditandakan dengan momen melankolis.

Untuk lebih memahami intipati nostalgia, periksa 4 penulis yang menggambarkan perasaan ini dengan sempurna.

Pergerakan sastera Saudosismo

Saudosismo juga merupakan nama pergerakan estetika dan sekolah sastera yang melibatkan sekumpulan karya yang dihasilkan di Portugal pada awal abad ke-20.

Aspek utama pergerakan ini adalah perasaan kerinduan, dilihat oleh pengarang Portugis sebagai ciri penting manusia.

Nostalgia bukan hanya perasaan individu, tetapi ditinggikan kepada hubungan manusia kepada Tuhan dan dunia, sepadan dengan doktrin politik dan sosial.

Pergerakan ini akan timbul dari mentaliti nasionalis, tradisionalis dan romantis, yang membawa nostalgia seperti prinsip dinamik dan renovasi untuk pertumbuhan semula negara.

Kerana ia adalah rangkaian yang dikaitkan dengan idea-idea mesianik dan nubuatan, ia berakhir dengan pemisahan banyak ahli-ahlinya, seperti Fernando Pessoa, yang mencipta pergerakan modernis Portugis, di mana dia adalah sasaran skandal dan kontroversi.

Penyebar utama Saudosismo adalah penyair dan penulis Portugis, Teixeira de Pascoaes (1877 - 1952).

Nostalgia, walaupun ia masih terhubung dalam karya beberapa penulis dan pemikir, hilang seperti arus sastera dan rohani.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Vanguard.

Lihat juga: makna Saudade dan Nostalgia.

Kategori Popular

Top