Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

San

Definisi Dikotomi

Apa itu Dichotomy:

Dikotomi adalah pembahagian unsur menjadi dua bahagian, biasanya bertentangan, seperti malam dan siang, baik dan jahat, hitam dan putih, surga dan neraka, dll.

Berasal dari dikhotomía Yunani, dikotomi menunjukkan klasifikasi yang berdasarkan perpecahan antara dua elemen.

Dalam skop teologi, para ahli botani percaya bahawa manusia dibahagikan kepada dua bahagian: tubuh dan jiwa (bagi mereka, jiwa dan semangat adalah sinonim). Sebaliknya, trichotomists merenungkan manusia dalam tiga aspek: badan, jiwa dan semangat. Para ahli falsafah Yunani percaya bahawa tubuh itu adalah penyembahan jiwa yang tunduk kepada kepentingan ilahi.

Dalam konteks undang - undang, ramai penulis menangani dikotomi di antara undang-undang awam dan swasta.

Ahli linguistik Switzerland, Ferdinand de Saussure menangani empat dikotomi: segerak dan diakroni, bahasa dan ucapan, makna dan penanda, syntagm dan paradigma.

Dalam botani, terdapat juga dikotomi, di mana terdapat pembahagian satu sel menjadi dua, masing-masing memberi asal kepada sel lain. Masih dalam botani, trikotomi menunjukkan organ tumbuhan yang dibahagikan kepada tiga.

Dichotomy juga merupakan pengagihan yuran perubatan, jika pesalah, antara doktor yang menghadiri dan doktor lain yang dipanggil olehnya.

Terdapat dikotomi palsu, yang menunjukkan situasi dengan dua pandangan alternatif, dan mereka ditimbulkan seolah-olah mereka adalah satu-satunya pilihan, padahal sebenarnya mungkin ada pilihan lain yang tidak diambil kira, atau kedua-duanya boleh dipilih bersama.

Kategori Popular

Top