Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Sine Qua Non

Apa itu Sine Qua Non:

Sine qua non adalah lokusi kata sifat, dari bahasa Latin, yang bermaksud "tanpa yang tidak." Ini adalah ungkapan yang sering digunakan dalam perbendaharaan kata kami dan merujuk kepada tindakan atau keadaan yang sangat diperlukan, yang penting atau penting.

"Sine qua non" adalah locution yang memenuhi klausa atau syarat tanpa itu tidak mungkin untuk mencapai tujuan yang dirancang, tanpa fakta tertentu tidak terjadi.

Ungkapan "Conditio sine qua non" (Kondisi tanpa yang tidak) menandakan keadaan yang tidak diperlukan untuk kesahihan atau kewujudan sesuatu perbuatan. Ia digunakan dalam bidang pengetahuan yang berbeza, termasuk Undang-undang, Ekonomi, Falsafah dan Sains Kesihatan. Beberapa bahasa menggunakan ungkapan ini dalam bentuk Latinnya, seperti bahasa Inggeris, Jerman, Perancis, Itali, antara lain.

Dalam undang-undang jenayah, "konditio sine qua non" adalah syarat tanpa mana-mana jenayah, tidak ada "conditio sine qua non", tidak ada kaitan sebab, jadi tidak ada kejahatan. Ia dianggap sebagai tindakan atau peninggalan tanpa hasilnya tidak akan berlaku, seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 13 Kanun Tatacara Jenayah: "Hasil yang bergantung pada kewujudan jenayah itu, hanya disebabkan oleh siapa pun yang menyebabkannya. Ia dianggap sebagai tindakan atau peninggalan tanpa hasilnya tidak akan berlaku. "

Dalam bahasa Latin klasik, bentuk yang betul menggunakan perkataan "condition" (keadaan), namun kata "conditio" (asas) sering digunakan: "Conditio sine qua non".

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top