Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Sabtu dari Hallelujah

Apakah Sabat Hallelujah:

Sabtu Hallelujah adalah Sabat Minggu Suci, hari pertama selepas penyaliban dan kematian Yesus Kristus dan hari sebelum Ahad Paskah .

Sabtu dari Hallelujah atau Sabtu Suci adalah tarikh mudah alih, dan mungkin jatuh antara 21 Mac dan 24 April.

Semasa Hari Suci, Vigil Paschal dirayakan, di mana Kristian setia berkumpul dalam sembahyang berterusan sepanjang fajar sebelum Ahad Paskah.

Kepentingan Kebangkitan Paschal berkaitan dengan persiapan untuk kebangkitan Yesus Kristus yang, menurut Alkitab, terjadi tiga hari setelah kematiannya.

Pada hari Sabat Hallelujah juga hari di mana Paschal Ciara dinyalakan, sebuah lilin besar yang melambangkan cahaya Kristus, yang menerangi dunia.

Dalam lilin itu terukir huruf Greek Alpha dan Omega, yang bermaksud "Allah adalah permulaan dan akhir dari semua . "

Dalam tradisi Katolik, altar-altar gereja dilindungi, kerana pada hari Jumaat yang baik, Ekaristi tidak dirayakan. Di samping Ekaristi, ia juga dilarang untuk meraikan sakramen lain kecuali pengakuan.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Good Friday.

Pada mulanya, pada hari Sabat Hallelujah, orang-orang Katolik Roman perlu berlatih dengan cepat, seperti pantang dalam pengambilan daging merah, yang harus diganti dengan ikan.

Ia juga pada hari Sabat Alleluia yang dilakukan oleh Judas Work (atau Burning of Judas) tradisional, yang mewakili kematian Yudas Iskariot, seorang murid yang akan mengkhianati Yesus Kristus.

Dalam tradisi yang popular ini, orang sering membuat anak patung kain (atau bahan lain) yang melambangkan sosok Yudas. Kemudian mereka berkumpul dan "menyeksakan" anak patung tersebut, meniru kematiannya dengan cara yang paling berbeza, sama ada digantung di dalam pokok atau dibakar dalam api besar.

Lihat juga makna Paskah.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top