Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Nostalgia

Apakah Nostalgia:

Nostalgia bermaksud keadaan sedih yang disebabkan oleh kekurangan sesuatu . Ia adalah perasaan kerinduan yang disebabkan oleh ingatan masa yang lama di masa lalu atau orang yang jauh.

Ini adalah perasaan melankolis yang biasanya dihasilkan oleh orang-orang yang jauh dari tanah air mereka dan merasa rindukan tanah air mereka, rumah mereka dan benda-benda biasa.

Secara etimologis, kata nostalgia dibentuk oleh istilah Yunani nostos (bermaksud homecoming) dan algos (bermaksud sakit). Rasa kesedihan ini disebabkan oleh seseorang dengan jarak dari tempat, orang atau benda. Pengunduran diri dari orang yang tersayang membawa kepada keputusasaan dan keinginan yang melampau untuk kembali ke saat-saat dan tempat-tempat atau dengan sesetengah orang.

Nostalgia boleh menjana tingkah laku yang tidak normal dalam individu yang telah dikeluarkan dari tanah air atau dipisahkan dari keluarga mereka. Ada keinginan yang kuat untuk pulang ke rumah atau mengkaji keluarga mereka. Ia adalah perasaan yang sama dengan nostalgia tetapi ia cenderung meningkat.

Fikiran nostalgia juga boleh dikaitkan dengan saat-saat kebahagiaan yang berpengalaman dalam jangka waktu tertentu, dalam beberapa kes mereka ideal.

Keadaan nostalgia juga dihasilkan melalui memori zaman kanak-kanak. Antara mainan, permainan, permainan, program televisyen dan momen lain tinggal sebagai seorang kanak-kanak.

Romantikisme adalah pergerakan budaya yang ditandai oleh nostalgia, yang ditunjukkan oleh romantik dalam kesusasteraan, seni bina dan seni halus. Keadaan kesedihan tidak terbatas, sama seperti melankolis.

Lihat juga 4 penulis yang menggambarkan nostalgia dalam kesempurnaan.

Kategori Popular

Top