Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kesusasteraan Cordel

Apakah kesusasteraan Cordel:

Sastera Cordel adalah sejenis puisi yang popular, lisan dan dicetak di atas selebaran, biasanya dipamerkan untuk dijual tergantung pada tali atau kembar, yang menimbulkan namanya.

Nama cordel berasal dari Portugal, yang mempunyai tradisi menggantung selebaran pada tali. Tradisi ini merebak ke Timur Laut Brazil, di mana nama akhirnya diwarisi, tetapi tradisi rentetan itu tidak kekal.

Kesusasteraan Cordel ditulis dalam bentuk rhymed dan beberapa puisi digambarkan dengan kepingan kayu, gaya ukiran yang sama digunakan pada penutup. Stanza yang paling biasa ialah sepuluh, lapan atau enam ayat. Penulis membacakan ayat-ayat ini dengan cara merdu dan berirama, disertai dengan viola, dan membuat pembacaan atau pembacaan sangat teruja dan meriah untuk memenangi pembeli potensial.

Kesusasteraan Cordel bermula dengan novelis Luso-Belanda dari Zaman Kontemporari dan pada masa Renaissance. Ia adalah orang Portugis yang memperkenalkan kord di Brazil, dan pada separuh kedua abad kesembilan belas, risalah telah mempunyai ciri-ciri Brazil sendiri. Topik termasuk fakta harian, episod sejarah, legenda, tema keagamaan, dan sebagainya.

Pada asalnya produk jarang melampaui dua lembaran besar yang dilipat menjadi empat, dan sering kertas itu tidak berkualiti. Ditulis dalam prosa atau ayat, kerja-kerja boleh sama ada autos dan farces, jalur komik untuk diberitahu dan dinyanyikan, tetapi juga cerita latar belakang yang hebat, sejarah atau moralisasi, asal atau asing, dari penulis tanpa nama atau nama-nama sastera yang hebat.

Dalam tren dari abad ke-16 hingga abad kelapan belas, ia melalui cara budaya ini boleh diakses oleh orang ramai yang popular bahawa tema umum telah tersebar ke pelbagai literatur seperti "Sejarah Charlemagne dan Twelve Peers of France", contohnya.

Di Brazil, kesusasteraan cordel adalah tipikal dari Timur Laut, terutamanya di negeri-negeri Pernambuco, Paraíba, Rio Grande do Norte dan Ceará. Ia biasanya dijual di pasaran dan pameran oleh penulis sendiri, tetapi juga terdapat di Negeri-negeri seperti Rio de Janeiro, Minas Gerais dan São Paulo. Akademi Kesusasteraan Cordel Brazil ditubuhkan pada September 1988 di Rio de Janeiro.

Beberapa daripada cordelistas terkenal di Brazil ialah Apolônio Alves dos Santos, Firmino Teixeira do Amaral, João Ferreira de Lima, João Martins de Athayde, Leandro Gomes de Barros dan Manoel Monteiro.

Kategori Popular

Top