Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Seni

Apakah Art:

Art adalah aktiviti manusia yang dikaitkan dengan manifestasi susunan estetika, yang dibuat oleh artis dari persepsi, emosi dan idea, dengan tujuan untuk merangsang minat kesedaran ini dalam satu atau lebih penonton, dan setiap karya seni mempunyai makna yang unik dan berbeza .

Art dikaitkan dengan estetik, kerana ia dianggap sebagai fakulti atau perbuatan yang, dengan cara kerja, imej atau suara, manusia menciptakan kecantikan dengan berusaha untuk memberi gambaran kepada dunia materi atau tidak material yang mengilhamkannya. Dalam sejarah falsafah, seseorang cuba menentukan seni sebagai intuisi, ekspresi, unjuran, sublimasi, pengelakan, dll. Artis Aristotle didefinisikan sebagai tiruan realiti, tetapi Bergson atau Proust melihatnya sebagai eksaserbasi keadaan atipikal yang wujud dalam realiti. Kant menganggap seni sebagai manifestasi yang menghasilkan "kepuasan yang tidak berkepentingan."

Menurut Romantisisme, Vitalisme, Fenomenologi, Marxisme, tafsiran lain dan baru "seni" juga timbul. Kesukaran menentukan seni adalah dalam hubungan langsung dan ketergantungannya dengan konjungture sejarah dan budaya yang menjadikannya timbul. Ini berlaku kerana apabila gaya dibuat dan stabil, ia pecah dengan sistem dan kod yang ditetapkan.

Art adalah istilah yang berasal dari bahasa Latin, dan bermakna teknik / kemahiran. Takrif seni bervariasi mengikut masa dan budaya, seni batu, kraf, seni sains, agama dan teknologi. Hari ini, seni digunakan sebagai aktiviti seni atau produk seni. Seni adalah ciptaan manusia dengan nilai-nilai estetik, seperti kecantikan, keseimbangan, keharmonian, yang mewakili satu set prosedur yang digunakan untuk melakukan kerja.

Bagi orang-orang primitif, seni, agama, dan sains berjalan bersama dalam angka itu, dan pada asalnya seni dapat dipahami sebagai produk atau proses di mana pengetahuan digunakan untuk melakukan kebolehan tertentu. Bagi orang Yunani, ada seni membuat ukiran, lukisan, kasut atau kapal.

Seni adalah refleksi manusia dan sering mewakili keadaan sosialnya dan intipati pemikiran.

Sejarah seni

Sejarah seni terdiri daripada sains yang mengkaji pergerakan artistik, pengubahsuaian dalam penguasaan estetik, karya seni dan seniman. Analisis ini dilakukan mengikut aspek sosial, politik dan agama pada masa yang dikaji. Pelbagai sains lain berfungsi sebagai bantuan untuk sejarah seni, seperti numismatik, paleografi, sejarah, arkeologi, dll.

Melalui sejarah seni, kita mungkin dapat belajar sedikit tentang manusia melalui evolusi pelbagai ekspresi dan manifestasi artistik.

Jenis seni

Seni membentangkan dirinya melalui pelbagai bentuk seperti plastik, muzik, arca, panggung wayang, teater, tarian, seni bina, dll. Terdapat beberapa ungkapan yang digunakan untuk menggambarkan manifestasi seni yang berbeza, contohnya: seni visual, seni persembahan, seni grafis, seni visual, dll.

Sesetengah penulis (seperti Hegel dan Ricciotto Canudo) dan pemikir menganjurkan pelbagai seni dalam senarai bernombor. Kemasukan beberapa bentuk seni tidak begitu setuju, tetapi dengan evolusi teknologi, ini adalah senarai paling umum pada hari-hari ini:

Seni Pertama - Muzik;

Seni ke-2 - Tarian / Koreografi;

Seni Ketiga - Lukisan;

Seni 4 - Arca / Senibina;

Seni ke-5 - Teater;

6th Art - Literature;

7th Art - Cinema;

8th Art - Photography;

Seni 9 - Komik;

Art 10 - Permainan Komputer dan Video;

Seni 11 - Seni digital.

Lihat juga makna seni Abstrak.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top