Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Gaul

Apakah Gauls:

Gaul adalah orang-orang Celtic yang mendiami wilayah Gaul, yang sepadan dengan wilayah Perancis. Asal-usul Paris adalah "Lutetia" kuno (nama Celtic, latinized - yang berarti "tinggal di tengah-tengah air") dari masa Gaul.

Gaul dipanggil orang -orang barbarians oleh orang-orang Yunani dan Rom kuno, kerana mereka adalah orang yang bercakap bahasa asing dan mempunyai tamadun dianggap kurang berkembang daripada mereka.

The Celts tinggal di Eropah tengah dan terdiri daripada beberapa kumpulan yang berbeza, yang paling penting ialah Gaul, yang dalam Zaman Gangsa dan Besi berdiri sebagai ahli metalurgi yang sangat baik.

Gaul memulakan pengembangan besar mereka antara abad ke-7 dan ke-5 SM dan mencapai had maksimum mereka pada abad ke-3 SM. Terdapat bahasa-bahasa yang masih ada dalam kumpulan ini di Ireland, Isle Man dan Scotland (Gaelic) di Shetland, Orkney dan Kepulauan Faroer dari Wales (Welsh) dan Brittany.

Gaul dibahagikan kepada suku atau orang, yang hidup dengan berperang di antara mereka sendiri. Perjuangan semacam itu tidak pernah membenarkan rakyat mempunyai kestabilan politik, apatah lagi membentuk satu negara kesatuan. Perpaduan kebudayaan wujud, dijamin oleh imam-imam druid yang disebut, yang menjaga menjaga norma-norma.

Perselisihan Gaul sering memfasilitasi penaklukan Rom. Menggabungkan sekarang dan kemudian dengan suku lain, Julius Caesar mampu menewaskan semua Gaul pada abad pertama SM, yang kemudiannya diasimilasikan dengan tamadun Rom - bahasanya (secara beransur-ansur diubahsuai) dan undang-undangnya. Dengan kebangkitan Kristian, mereka yang bersikap politeisme, berpegang pada iman yang baru.

Julius Caesar adalah yang pertama menulis mengenai kehidupan orang Gaul. Dalam bukunya "De Bello Gallico" (Sampul Peperangan Gaul) menceritakan banyak aspek kebiasaan orang-orang orang barbar, menjadi sumber informasi berharga tentang Celts.

Asterix

Asterix adalah satu siri buku komik yang dibuat di Perancis pada tahun 1959 oleh Albert Ulderzo dan René Goscinny, berdasarkan pahlawan Vercingetorix Gaulish, dengan pedang dan helmnya dengan sayap, simbol kuasa.

Kategori Popular

Top