Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pesimis

Apakah pesimis itu:

Pessimist adalah kata sifat yang melayakkan orang yang lebih suka melihat sisi negatif perkara, sentiasa menunggu yang paling teruk dari semua situasi. Pesimis adalah bertentangan dengan optimis.

Orang yang pesimis adalah orang yang suka mempercayai bahawa segala-galanya akan salah, iaitu, dia melihat kesulitan dalam peluang dan dalam kebanyakan situasi. Pesimis, sebagai peraturan, tidak mempunyai harapan atau keyakinan bahawa perkara yang baik boleh berlaku.

Pesimisme - keadaan pesimis - boleh ditafsirkan, dalam beberapa kes, sebagai mekanisme pertahanan individu. Menggunakan kekecewaan yang diperhatikan atau pengalaman masa lalu sebagai rujukan, seseorang cenderung untuk sentiasa menunggu yang paling teruk dalam usaha untuk tidak membuat harapan yang tidak dipenuhi, sebagai contoh, dengan menjana kekecewaan emosi.

Beberapa sinonim pesimis utama adalah: ragu-ragu; kekalahan; negatif; ragu-ragu orang yang tidak percaya dan tidak percaya.

Optimis dan pesimis

Kedua-dua kata sifat adalah antonim. Pesimistis, seperti yang dilihat, sesuai dengan individu yang negatif, melihat keadaan terburuk dalam situasi dan percaya bahawa semuanya akan menjadi salah.

Optimis adalah orang yang positif, yakin dan berharap bahawa perkara yang baik akan berlaku . Sesiapa yang optimis tidak menganggap apa yang mustahil dan selalu memiliki kepercayaan untuk mencapai sisi yang paling menguntungkan dalam semua situasi.

Ketahui lebih lanjut mengenai Optimis.

Kategori Popular

Top