Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Patofisiologi

Apakah Patofisiologi:

Patofisiologi adalah cabang perubatan yang berkaitan dengan mengkaji fenomena yang menyebabkan perubahan yang tidak normal dalam tubuh semasa penyakit, dengan tujuan mengenal pasti asal-usul dan peringkat pembentukan pathologi.

Ringkasnya, patofisiologi penyakit tertentu terdiri daripada cara organisma bertindak dan bertindak balas apabila ia terjejas oleh patologi ini, serta menganalisis evolusi fungsi tubuh semasa penyakit.

Physiopathology (yang juga boleh digambarkan sebagai fisiologi patologi ) adalah medan yang sangat penting dalam bidang perubatan, kerana ini kerana kajian ini menunjukkan bahawa doktor dapat memahami asal usul penyakit tertentu, bagaimana ia mempengaruhi tubuh manusia dan terutama, apakah cara yang paling berkesan untuk merawat atau menghalangnya.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna patologi.

Sebelum menentukan kajian patofisiologi, diperlukan untuk memperoleh pengetahuan tentang biologi, histologi, anatomi dan fisiologi. Mula-mula perlu mengetahui tentang fungsi normal organisma dan kemudian mengetahui "tidak berfungsi" atau "berfungsi normal".

Lihat juga: Fisiologi.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top