Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Papirus

Apa itu Papyrus:

Papyrus adalah tumbuhan yang semulajadi dekat dengan sungai-sungai Afrika dan Timur Tengah, tetapi boleh didapati di hampir setiap penjuru dunia. Ia terdiri daripada bahan mentah untuk pembuatan kertas papirus, yang digunakan terutama di kalangan orang Mesir purba sebagai sokongan untuk menulis.

Papirus ( Cyperus papyrus ) adalah tumbuhan akuatik keluarga cyperaceae, dengan batang tipis, panjang dan fleksibel, yang digunakan lebih dari 40 abad sebelum era Kristian di Mesir dan kemudiannya oleh orang Rom, Yunani, Arab, dan lain-lain.

Antara pelbagai aplikasi yang diberikan kepada papirus, pengeluaran "kertas" dari batang tumbuhan ini adalah salah satu yang paling terkenal.

Di Mesir Purba, kertas papirus dibuat seperti berikut: batang dipotong untuk menghilangkan kulit hijau, kemudian digulung menjadi kepingan yang sangat halus. Kemudian slaid basah, diatur secara mendatar dan lapisan lain dalam kedudukan tegak, membentuk renda.

Akhirnya, gentian batang dihancurkan dengan tukul kayu, mengaktifkan gam semulajadi yang terkandung di dalam tumbuhan. Setelah terus dimampatkan, dipukul, dipoles, dan dikeringkan, "daun" papirus siap menerima tulisan. Secara keseluruhannya, proses pembuatan papirus itu mengambil purata antara 6 dan 10 hari.

Papyrus dan Perchment

Seperti yang dilihat, papirus itu dibuat dari serat batang tumbuhan yang menanggung nama yang sama seperti "kertas" ini. Teknik untuk mendapatkan daun papirus telah dibangunkan oleh orang Mesir kuno, lebih dari 3.000 tahun sebelum Kristus.

Kertas dianggap sebagai "evolusi" papirus. Tidak seperti papirus, jenis "kertas" ini dibuat dari kulit domba, betis dan biri-biri, yang dirawat dengan kapur dan diregangkan kering.

Adalah dipercayai bahawa tontonan itu muncul sekitar abad ke-2 SM di rantau Pergamon (kini dikenali sebagai Bergama, Turki).

Seperti papirus, menghasilkan kertas kulit bukanlah tugas yang mudah. Walau bagaimanapun, yang terakhir mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah yang digunakan oleh orang Mesir.

Skrol ini mempunyai lebih banyak fleksibiliti dan kekuatan, dan boleh digunakan semula. Teks-teks yang ditulis pada skrol, tidak seperti papirus, dapat dipadamkan dengan menggunakan peralatan khusus yang mengikis kulit.

Papyrus dan skrol digunakan secara meluas sebagai asas penulisan hingga pertengahan abad kelapan, apabila kertas mula menjadi popular di Eropah, teknik yang telah ditemui dan digunakan oleh orang Cina sejak abad kedua.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Lembaran.

Kategori Popular

Top