Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Hominem iklan

Apakah hominem Ad:

Ad hominem atau Argumentum ad hominem adalah sejenis kesalahan yang dicirikan apabila seseorang bertindak balas terhadap argumen dengan pengkritik negatif kepada pengarangnya dan bukan pada kandungan yang dikemukakan.

Kebencian terdiri daripada hujah palsu, idea yang seolah-olah menyampaikan kebenaran atau wacana yang sah, tetapi tidak menyampaikan dasar yang logik dan koheren.

Ini adalah ungkapan dalam bahasa Latin dan boleh diterjemahkan sebagai "hujah terhadap orang" ( argumentum ad hominem ).

Kesalahan hominem iklan dapat diklasifikasikan sebagai penyimpangan dari perhatian, mengambil fokus subjek yang dibahas ke beberapa aspek yang tidak berkaitan dengan proposisi yang disajikan.

Sebagai contoh, apabila individu A membuat proposisi X, individu B, bukannya mempersoalkan hujah yang dicadangkan oleh A, secara langsung dan tidak sengaja menyerang orang ini dengan tuduhan peribadi dan tidak ada kaitan dengan perdebatan.

Ketahui lebih lanjut mengenai maksud Fallacy.

Terdapat pelbagai kategori iklan hominem kesilapan, seperti:

  • ad hominem abusive ( ad personam ): ia terdiri daripada serangan peribadi langsung pada watak orang yang mencadangkan hujah tertentu;
  • ad hominem circumstantial ( ad hominem circustantiae ): apabila keperibadian orang yang mencadangkan hujah ragu, menunjukkan bahawa ia akan memiliki sesuatu yang dapat diperoleh dengan mempertahankan sudut pandang tertentu.
  • tu quoque : juga dikenal sebagai kejahatan kemunafikan, karena musuh dituduh melakukan apa yang dia persoalkan.

A: "Merokok tidak baik untuk kesihatan anda"

B: "Saya tidak tahu mengapa anda mengatakannya. Anda kadang-kadang merokok."

Dalam contoh di atas, ambil perhatian bahawa individu A membuat proposisi, dan sebaliknya, B bukannya mempersoalkan hujah yang dicadangkan oleh bekas, menggunakan kejahatan kemunafikan untuk mengalihkan tumpuan dari perbincangan.

Kategori Popular

Top