Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Femaleness

Apa itu Femismo:

Femisme adalah ideologi yang mengajarkan kelebihan jantina feminin ke atas maskulin . Ia dianggap bersamaan dengan machismo, tetapi menjadikan lelaki tertindas, sedangkan perempuan akan menjadi penindas.

Mengikut kecenderungan machismo yang sama, feminisme ditandai dengan prasangka jantina, dalam kes ini lelaki maskulin. Orang feminis cenderung untuk memalukan, menurunkan nilai, menggunakan komen dan sikap yang agresif terhadap lelaki.

Ramai orang mengelirukan femisme dengan feminisme, namun kedua-dua makna sama sekali berbeza, seperti yang dijelaskan kemudian.

Lihat juga: Machismo.

Feminisme dan feminisme

Seperti yang disebutkan, femisme adalah "sinonim" dari machismo, iaitu ideologi yang memberitakan keunggulan wanita dalam masyarakat, menyebabkan manusia dihina, ditaklukkan dan ditindas.

Di sisi lain, feminisme adalah gerakan politik yang bertujuan untuk mencapai kesamaan hak dan kewajipan antara lelaki dan wanita . Oleh itu, matlamat utama kaum feminis adalah memastikan wanita dan lelaki mempunyai "berat badan seimbang" dalam masyarakat.

Feminisme, tidak seperti femisme, tidak menggalakkan kebencian dan rasa dendam terhadap seks lelaki. Dan, lebih kurang, adalah niat feminis untuk menubuhkan "kerajaan" matriarkal di Bumi.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Feminisme.

Kategori Popular

Top