Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Tinju

Apakah Tinju:

Tinju atau pugilisme adalah sukan pertempuran di mana pejuang memakai sarung tangan empuk dan menggunakan tangan mereka untuk menyerang dan mempertahankan.

Matlamat dalam tinju adalah untuk menangani pukulan untuk menjaringkan atau mengetuk lawan dengan mengikuti satu set peraturan yang telah ditetapkan. Pergaduhan berlaku dalam cincin tinju, platform yang dikelilingi oleh tali yang membatasi kawasan pertempuran.

Perlawanan tinju berakhir apabila jumlah masa habis atau apabila salah seorang pejuang tidak dapat meneruskan perjuangan.

Sejarah Tinju

Tinju sudah menjadi sukan yang popular dan maju di Yunani Purba dan diperkenalkan ke Sukan Olimpik pada tahun 688 SM. Para pejuang memakai band kulit di tangan mereka dan pergaduhan hanya berakhir ketika salah seorang pejuang mengakui kekalahan atau tidak dapat bertarung.

Di Rom Purba, pergaduhan tinju berlaku di amfitheaters dan biasanya hanya berakhir dengan kematian seorang pejuang. Sukar untuk menggunakan kepingan logam yang terikat di tangan untuk menyebabkan lebih banyak kesan.

Perjuangan dilalui dalam lingkaran yang diletakkan di atas tanah, yang kemudian menimbulkan gagasan tentang cincin yang berlaku hingga hari ini.

Selepas kejatuhan Empayar Rom, tinju hanya muncul semula pada abad kelapan belas di England. Pada masa itu, pergaduhan dilakukan dengan tangan yang bebas. Apabila pergaduhan menjadi terlalu ganas, peraturan telah ditetapkan untuk penggunaan sarung tangan dan akhirnya pembahagian pertarungan menjadi pusingan.

Peraturan Tinju

Perlawanan tinju terdiri daripada bilangan pusingan yang berubah-ubah (biasanya sembilan hingga dua belas), masing-masing dengan tiga minit, dipisahkan dengan selang satu minit.

Pertarungan diawasi oleh pengadil dalam cincin yang mengawal tingkah laku pejuang dan menghargai pengawal mereka. Pengadil bertanggungjawab untuk memisahkan pejuang, mengira apabila salah seorang daripada mereka mengetuk, mengganggu kes-kes yang busuk, dan sebagainya.

Pada setiap selang para pejuang bergerak ke sudut cincin dan boleh berehat dan menerima arahan dari pasukan mereka.

Sekiranya salah seorang pejuang itu mengetuk, yang lain mesti pergi ke sudut tengah cincin ( sudut di mana pasukannya atau pasukannya tidak.) Jika pada akhir undur pejuang knockout tidak dinaikkan, pengadil akan mengisytiharkan kalah mati, dan perjuangan berakhir dengan segera.

Sepanjang perjuangan, tiga hakim luar cincin memutuskan untuk menjaringkan putaran dengan menggabungkan empat kriteria:

Pencerobohan yang Efektif : Pejuang mesti agresif dengan cara yang berkesan. Pemenang pusingan akan menjadi pejuang yang sebenarnya memukul lebih banyak pukulan (bukan sekadar membuang) dan menghindari penumbuk lawan.

Dominasi di cincin : Pemenang pusingan akan menjadi pejuang yang mengawal tindakan itu dan mengenakan kehendak dan gayanya.

Pertahanan : Hakim mengambil berat dan keberkesanan yang mana pejuang menghindar, memangkas dan mempertahankan hits.

Pukulan yang kuat dan bersih : Pukulan yang kuat dan pukulan yang bersih adalah lebih baik daripada pukulan yang lemah atau sebahagiannya. Kriteria ini perlu dianalisis bersamaan dengan bilangan hits yang betul.

Sistem tanda baca dalam tinju

Berdasarkan kriteria di atas, para hakim memberi penghargaan kepada para pejuang pada akhir setiap pusingan. Sistem penilaian berfungsi seperti berikut:

Hakim skor pada maksimum 10 mata. Pemenang pusingan menerima 10 mata dan pihak yang kalah menerima 9 mata.

Seorang pejuang kehilangan 1 mata setiap kali dia mengalami kecederaan. Jika dalam pusingan yang sama kedua-dua pejuang akan kalah, knockdowns akan dibatalkan.

Walaupun ia adalah luar biasa, kadang-kadang walaupun tanpa knockdowns, salah seorang pejuang menonjol lebih banyak dalam pusingan. Dalam kes ini, pemenang menerima 10 mata dan pihak yang kalah menerima 8 mata.

Jika hakim memutuskan bahawa pusingan telah terikat, kedua-dua pejuang menerima 10 mata.

Pengadil boleh memotong 1 atau 2 mata dalam kes-kes pelanggaran. Ini biasanya berlaku selepas sekurang-kurangnya satu amaran, tetapi bergantung kepada keterukan kesilapan, boleh digunakan dengan serta-merta.

Keputusan Keputusan : Apabila semua pusingan berakhir tanpa kalah mati, skor tiga hakim disimpulkan untuk menentukan pemenang. Dalam kes ini, terdapat empat hasil yang mungkin:

Keputusan unanimous : semua hakim mengatakan bahawa pejuang yang sama menjaringkan lebih banyak mata. Tidak perlu bagi hakim untuk menetapkan skor secara identik, cukup untuk semua orang setuju pada mana pejuang itu adalah pemenang.

Keputusan perpecahan : dua hakim menentukan pemenang yang sama manakala yang ketiga mendefinisikannya sebagai seorang yang kalah. Dalam kes sedemikian, para hakim kedua hakim bersetuju.

Keputusan majoriti : Sama seperti keputusan perpecahan tetapi berlaku apabila hakim ketiga menentukan perjuangan sebagai pertarungan. Begitu juga, penghakiman mayoriti berlaku.

Lukis : Cabutan berlaku apabila:

  • Semua hakim menjaringkan gol sebagai pertarungan
  • Dua hakim menjaringkan gol sebagai cabutan (seri majoriti)
  • Salah seorang hakim memberikan kemenangan kepada salah seorang pejuang, hakim lain memberi kemenangan kepada pejuang lain dan hakim ketiga menganggap pertarungan itu.

Senarai pelanggaran dalam tinju

Terdapat beberapa sikap yang tidak sah dalam perlawanan tinju:

  • Melepaskan sebarang tamparan selain dari tangan anda
  • Menyerang dengan tangan terbuka, dengan pergelangan tangan, dengan pantai atau sisi tangan
  • Regangkan bahagian belakang, leher, leher, ginjal, atau mana-mana rantau di bawah garis pinggang
  • Pounding mengambil rentetan tali
  • Pegang lawan dan menumbuk pada masa yang sama
  • Crouch jadi kepala di bawah garis pinggang lawan
  • Ambil pelindung buccal dengan tujuan untuk berehat
  • Memukul lawan yang jatuh
  • Menendang lawan sebelum pengadil mengalahkan pertarungan selepas memisahkan pejuang

Hits dalam tinju

Manakala tinju hanya menggunakan tangan, terdapat hanya lima kemungkinan pukulan: jab, lurus, salib, cangkuk dan celah.

Jab

Jab dihantar dengan tangan depan pengawal dan selalu lebih cepat tetapi lebih lemah. Ini adalah tamparan yang paling banyak digunakan kerana ia menggunakan tenaga yang kurang, mengawal kadar dan jarak pertarungan dan berfungsi dengan selamat.

Jab itu dilakukan dengan putaran kecil badan untuk meningkatkan kesan tamparan. Selepas itu, tangan harus kembali secepat mungkin kepada pengawal.

Langsung

Secara langsung diberikan dengan tangan di belakang pengawal dan jadi lebih lambat dan, untuk mendapatkan lebih banyak momentum, jauh lebih kuat. Yang langsung memerlukan putaran badan yang lebih besar dan dorongan kecil dengan kaki untuk mendapatkan lebih banyak kuasa.

Tentera Salib

Serupa dengan langsung, tetapi ditarik pada sudut yang sedikit berbeza untuk mencapai sisi kepala atau tonggak lawan.

Hook

Cangkuk itu disampaikan dengan pergerakan separuh bulatan pendek yang bertujuan untuk mencapai sisi kepala atau batang lawan. Perbezaan utamanya untuk pejuang salib adalah sudut serangan yang lebih terbuka.

Cantik

Bahagian atas adalah pukulan dari bawah ke bawah untuk mencapai dagu lawan. Ia biasanya dihantar dengan tangan di belakang pengawal, dengan mengingati bahawa ia adalah tamparan yang perlahan yang bertujuan untuk memberi kesan yang lebih besar.

Kategori berat dalam tinju

Kategori dalam tinju adalah subdivisi berat di mana para pejuang diklasifikasikan, dengan tujuan untuk mengimbangi pertempuran. Oleh itu, pergaduhan selalu berlaku dengan pejuang yang mempunyai berat badan yang sama.

Berat rasmi biasanya berlaku satu hari sebelum pergaduhan, dan jika pejuang berlebihan berat badan, mereka akan dihukum atau bahkan dihalang daripada bertarung.

Kategori berat badan rasmi dalam tinju profesional adalah:

  • Berat: tiada had berat badan.
  • Cruiser: sehingga 92.72kg.
  • Medium-Heavy: sehingga 79, 38 kg.
  • Medium Sederhana: sehingga 76.2kg.
  • Medium: sehingga 73.03kg.
  • Super Middle: sehingga 69.85kg.
  • Pemain tengah: hingga 66.68kg.
  • Super ringan: sehingga 63.5kg.
  • Ringan: sehingga 61.23kg.
  • Penalti Super: sehingga 58.97kg.
  • Penalti: sehingga 57.15 kg.
  • Super Rooster: sehingga 55.34kg.
  • Ayam: sehingga 53.52 kg.
  • Super Fly: sehingga 51.71kg.
  • Terbang: sehingga 50.35kg.
  • Light Fly: sehingga 48.99kg.
  • Jerami / Mini-Fly: sehingga 47.63kg.
  • Jerami / Atom Cahaya: sehingga 46.27 kg.

Jenis Tinju

Tinju ini mempunyai beberapa varian yang, melalui kombinasi teknik yang berbeza, mewujudkan modaliti baru dalam sukan ini. Antara yang paling biasa adalah tinju Perancis (savate), tinju Cina (sanshou) dan tinju Thai (muaythai).

Tinju Perancis atau Simpan

Tinju Perancis (atau melatih) menggabungkan teknik tinju dengan tendangan. Tidak seperti seni mempertahankan diri yang lain, peniaga tidak dibenarkan menendang kayu manis atau kawasan kaki selain kakinya.

Tinju Cina atau Sanshou

Tinju Cina (atau sanshou), sebenarnya, berasal dari kung fu. Modal ini menggabungkan ciri-ciri tinju dengan teknik jatuh, melemparkan, dan, dalam beberapa pertandingan, siku dan lutut.

Tinju Thai atau Muay Thai

Tinju Thai adalah muay thai yang terkenal. Ini seni mempertahankan diri adalah salah satu yang paling ganas yang wujud kerana ia menggabungkan teknik tinju dengan beberapa orang lain seperti siku, lutut, tendangan dengan semua bidang kaki, lutut, dll.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top