Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Dwi

Definisi contohnya

Contohnya:

Contohnya adalah singkatan untuk exempli grata, Latin untuk "contohnya" dalam bahasa Portugis.

Singkatan bahasa Latin ini lazimnya terdapat dalam teks undang-undang, baik dalam bentuk contohnya dan juga vg ( verbi gratia ), yang mempunyai makna yang sama dengan ungkapan gratia .

Oleh itu, seseorang harus menggunakan contohnya untuk menunjukkan bahawa teks berikut mengandungi contoh yang merujuk kepada apa yang sebelum singkatan.

Contoh: "Jangan lupa untuk membeli buah-buahan (contohnya epal, pisang, anggur dan pir)."

Biasanya, contohnya harus digunakan dalam kurungan, diikuti dengan contoh-contoh yang berkaitan dengan kalimat terdahulu, seperti contoh di atas.

Dalam bahasa Portugis adalah perkara biasa untuk menggantikan contohnya misalnya "contohnya", tetapi disarankan untuk menggunakan singkatan Latin, terutamanya kerana mudah difahami dalam bahasa lain, sebagai contoh.

Contohnya dan contohnya

Ie adalah singkatan dari ungkapan ungkapan id Latin dan bermaksud "itu", dalam bahasa Portugis. Sama seperti contohnya, contohnya juga biasa dalam teks undang-undang atau saintifik, contohnya.

Tidak seperti misalnya, yang digunakan untuk memberikan contoh apa yang telah dikatakan, iaitu berfungsi memberi isyarat penjelasan, spesifikasi atau perihalan pernyataan yang dibuat lebih awal dalam teks.

Contoh: "Ikan paus adalah mamalia, iaitu haiwan yang dihasilkan dalam rahim wanita dan memberi makan susu ibu."

Kerana mereka adalah singkatan untuk ungkapan Latin, kedua-duanya mesti ditulis dalam huruf miring.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna iaitu .

Kategori Popular

Top