Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Seni bina

Apakah seni Rock:

Art rock adalah set perwakilan grafik (lukisan dan lukisan, terutamanya) yang dibuat oleh manusia prasejarah di atas batu . Dianggarkan bahawa rekod awal seni rock dari 40, 000 SM, semasa tempoh Paleolitik Atas.

Terdapat banyak kontroversi mengenai penggunaan istilah "seni" untuk merujuk kepada lukisan yang dibuat oleh manusia semasa prasejarah, kerana banyak ulama mempersoalkan sama ada sifat lukisan zaman itu akan mempunyai niat artistik.

Seni batu dibahagikan kepada dua kumpulan: lukisan batu, apabila pigmen digunakan; dan ukiran batu, yang terdiri daripada angka-angka yang terukir di atas batu melalui hirisan.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Seni.

Tidak dapat dipertanyakan lagi, bagaimanapun, pentingnya seni batu telah ada pada hari-hari ini sehingga penyelidik dan arkeolog dapat menentukan gaya hidup kelompok manusia pada masa itu.

Dalam lukisan gua, perwakilan tokoh manusia dan beberapa haiwan adalah utama, terutamanya dalam situasi sehari-hari, seperti memburu, makan, kawin, dll.

Salah satu teori yang membenarkan sebab manusia prasejarah membuat lukisan ini adalah bahawa mereka percaya kepada "kuasa imej." Oleh itu, penarikan balik situasi tertentu (misalnya memburu, contohnya) akan menjadikan mereka berjaya dalam pejuang masa depan mereka.

Adalah dipercayai bahawa manusia jenis batu (yang membuat lukisan di atas batu) menggunakan darah haiwan, sisa arang, tumbuh-tumbuhan, tanah berwarna dan liat tanah liat untuk mencipta pigmen lukisan sebagai bahan. Sebagai tambahan kepada batu-batu, ia juga biasa merekod rekaan pada tulang dan hutan.

Sesetengah penyelidik percaya bahawa kawalan dan penggunaan api oleh manusia adalah penting bagi seni batu untuk muncul, sebagai manusia menjadi lebih selesa dan selamat, memberikan ruang untuk pembangunan kebolehan komunikatif dan kreatif.

Di seluruh dunia, negara-negara utama dengan tapak seni rock adalah Perancis, Sepanyol, Itali, Portugal dan Jerman.

Ciri-ciri seni batu

  • Lukisan mencatat adegan kehidupan seharian manusia prasejarah;
  • Tokoh manusia dan haiwan adalah utama;
  • Mereka digambarkan adegan berburu, tarian, ritual, makanan, perbuatan seksual, kelahiran dan kematian orang lain;
  • Lukisan-lukisan itu dibuat di atas batu, terutamanya di dinding dan siling gua-gua;
  • Penggunaan darah binatang, tumbuhan hancur, tanah berwarna, tanah liat dan air liur sebagai bahan untuk membuat lukisan gua.

Seni rock Brazil

Sama seperti di Eropah, lukisan batu yang terdapat di Brazil juga mewakili pemandangan yang dianggap tipikal dalam kehidupan seharian manusia pada masa itu, seperti haiwan memburu, perbuatan seksual, dan lain-lain.

Pada masa ini, terdapat beberapa tapak arkeologi dengan lukisan gua di Brazil. Antara yang paling popular ialah: Taman Negara Serra da Capivara (Piauí); Taman Negara Sete Cidades (Piauí); Cariris Velhos (Paraíba); Rondonópolis (Mato Grosso); Lagoa Santa (Minas Gerais); dan Peruaçu (Minas Gerais).

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top