Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Tesis

Apakah Disertasi:

Disertasi, juga dipanggil teks dissertative, terdiri daripada teks prosa yang tersusun sedemikian rupa untuk menyatakan pandangan atau pendapat penulis.

Untuk tujuan ini berjaya dicapai, adalah penting bahawa penulis disertasi mempunyai pengetahuan yang luas mengenai subjek yang akan didedahkan dan membentangkan kapasiti perancangan yang sangat baik.

Dengan cara ini, dijamin penghantaran mesej kepada pembaca adalah jelas, objektif dan berasaskan.

Teks ini adalah salah satu jenis tekstual yang paling diminta dalam ujian Brazil seperti Vestibular, ENEM dan beberapa pertandingan umum.

Ia adalah jenis teks yang boleh dikerjakan oleh pelajar dari pelbagai peringkat persekolahan.

Ciri-ciri disertasi

Semak di bawah ciri utama teks disertasi.

  • Hadirkan pandangan atau pandangan penulis.
  • Menjalankan analisis kritikal.
  • Hujahan, fakta dan / atau data yang ada sekarang untuk membenarkan dan / atau mempertahankan idea.

Jenis disertasi

Disertasi boleh ditulis orang pertama atau ketiga . Di samping itu, ia hanya boleh mendedahkan maklumat kepada pembaca atau cuba meyakinkannya dari sudut pandangan penulis.

Memandangkan ciri-ciri ini, ketahui jenis disertasi:

Disertasi Pendedahan

Seperti dalam setiap disertasi, disertasi ekspositori bertujuan untuk mendedahkan pandangan pandang penulis .

Walau bagaimanapun, tujuan utamanya adalah untuk tidak memujuk pembaca untuk bersetuju dengan mesej penonton.

Tujuan disertasi ekspositori, seperti namanya sendiri, adalah untuk mendedahkan idea, pandangan dan pendapat. Ini mesti berlaku dengan cara yang koheren, supaya pembaca kemudiannya akan mempunyai lebih banyak pengetahuan tentang perkara tersebut.

Contoh disertasi ekspositori :

Para pemuzik, artis plastik, ahli perniagaan, ahli hukum dan cariocas dari pelbagai kawasan mempunyai niat untuk membantu keluarga Amarildo, seorang pekerja yang dibunuh oleh PM di Rio, lebih cepat daripada Keadilan Brazil yang perlahan, dan, di atas semua, untuk membina projek itu. Masalah serius tidak terhad kepada kes emblematik di Rocinha.

Kita semua Amarildo - kebenaran fakta . Oleh João Tancredo untuk ruangan pendapat Hari 10/23/2016.

Disertasi Argumentatif

Disertasi argumentatif adalah jenis disertasi yang paling biasa .

Tidak seperti disertasi ekspositori, dalam disertasi argumentatif objektif utama adalah untuk meyakinkan dan menghalang pembaca untuk bersetuju dengan pandangan, idea dan pandangan pandangan pengarang teks.

Disertasi argumentatif boleh diklasifikasikan kepada dua jenis, bergantung kepada orang lisan yang digunakan: disertasi objektif dan disertasi subjektif .

Lihat di bawah untuk setiap jenis disertasi ini:

Disertasi Objektif

Disertasi objektif membentangkan pendekatan yang tidak peribadi, iaitu teks ditulis dalam orang ketiga .

Walaupun tersirat bahawa idea-idea yang dikemukakan mewakili pendapat penulis, pendekatan jenis ini membawa sentuhan kesaksamaan kepada teks.

Sering kali, ini mewujudkan penerimaan yang lebih besar di bahagian pembaca, mengenai argumen yang disebutkan.

Contoh disertasi argumentatif objektif :

Selagi struktur kelewatan yang tidak wajar dalam prosiding dikeluarkan, dan juga jawapan yang tidak mencukupi dari badan kehakiman, ia akan menjadi lebih berfaedah untuk menyebabkan kemudaratan dan menghilangkan kematian, bertindak balas dengan beberapa perubahan pada akhir tahun.

Dalam pengertian ini, pertempuran untuk keputusan yang memberi mangsa maruah dan fungsi mereka secara pedagogi untuk mengelakkan penyalahgunaan masa depan menjadi lebih mendesak. Lagipun, dengan beberapa pengecualian, keadilan mengambil masa dan sering gagal.

Keadilan: mengambil masa dan sering gagal. Oleh João Tancredo & Maria Isabel Tancredo Pengacara dan akademik Undang-undang, untuk jurnal Pendapat Jurnal Hari 07/01/20 18.

Disertasi Subjektif

Dalam disertasi subjektif, penulis teks itu menuliskannya kepada orang pertama .

Oleh itu, adalah jelas dan jelas bahawa idea-idea dan pendapat yang dibentangkan di seluruh teks mencerminkan pandangan penulis.

Contoh disertasi argumentatif subjektif :

Memiliki gelung basikal terbesar di negara ini tidak bermakna jika, walaupun dalam kawasan yang disediakan untuk berbasikal, kekurangan pendidikan dan kekurangan akalalkan berlaku. Orang mengamalkan semua jenis aktiviti yang tidak teratur pada laluan kitaran dikongsi. Adalah normal untuk melihat kemalangan, orang di kaunter, kanak-kanak tanpa peralatan keselamatan dan pelbagai situasi. Meninggalkan koridor ini, keadaan semakin teruk. Penunggang basikal mendapati diri mereka dalam pertempuran sebenar dan mati terhadap kereta, motosikal dan bas, yang terakhir, pada pandangan saya, yang paling berbahaya.

Kami, penduduk Rio, penunggang basikal atau tidak, mahukan pengangkutan awam yang lebih selamat untuk semua orang. Tidak praktikal bahawa pemandu dengan berpuluh-puluh denda di dompet terus berkeliaran dengan bebas. Tidak dapat diterima syarikat pengangkutan yang bertoleransi kenderaan tanpa penyelenggaraan atau pemeriksaan dengan bebas bergerak melalui jalan-jalan.

Mendidik, mengawasi dan menghukum. Oleh Luísa Jucá untuk ruangan pendapat Hari 05/11/2013

Ketahui lebih lanjut tentang subjektif.

Bagaimana struktur disertasi?

Untuk menjamin perkembangan tekstual yang betul, disertasi mesti berstruktur dalam pengenalan, pembangunan dan kesimpulan . Disertasi adalah teks dalam prosa, iaitu, ditulis dalam garis dan frasa yang berterusan. Ia adalah sejenis teks yang tidak mengalami kerosakan kerana ia berlaku, misalnya, dalam puisi.

Ketahui lebih lanjut mengenai prosa.

Fahami apa yang setiap bahagian tekstual berfungsi.

Pengenalan disertasi

Dalam pengenalannya, penulis harus merujuk subjek untuk ditangani dalam badan teks, sehingga membuat konteksisasi subjek untuk membuka subjek yang akan dibentangkan.

Ia adalah di dalam teks ini bahawa subjek dan cara untuk dilawati mesti dibentangkan untuk mempertahankan pandangan tertentu atau pendapat tertentu.

Ketahui lebih lanjut mengenai pengenalan.

Pembangunan disertasi

Pembangunan adalah sebahagian daripada teks yang mana penulis harus membentangkan idea dan pandangannya; harus membuat kedudukannya jelas.

Dalam disertasi argumentatif, ia adalah dalam perkembangan yang penulis harus mengajar pada semua argumen, maklumat dan idea yang membolehkan mesej yang disampaikan untuk meyakinkan pembaca. Alasan kedudukan pengarang mestilah jelas.

Kesimpulan daripada disertasi

Kesimpulannya, pengarang mendedahkan akibat dari subjek bermasalah dalam teks.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kesimpulan tidak seharusnya menjadi ringkasan apa yang telah dilaporkan sepanjang teks.

Pada peringkat ini, adalah perkara biasa bagi pengarang untuk mencadangkan tindakan yang boleh membantu atau bahkan menyelesaikan masalah yang disebut dalam paragraf sebelumnya.

Ketahui lebih lanjut tentang penyelesaian.

Kategori Popular

Top