Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Makna Dyspnea

Apa itu Dyspnea:

Dyspnea (atau dyspnoea) adalah kesukaran untuk bernafas, suatu keadaan yang biasanya berkaitan dengan penyakit jantung dan pernafasan.

Sensasi sesak nafas adalah gejala utama dyspnea, yang juga biasa semasa tidur (dyspnea paroxysmal nocturnal - PND), menyebabkan orang berasa bangga dengan rasa lemas.

Gejala-gejala lain boleh termasuk usaha besar pergerakan hidung, yang berusaha untuk mengilhami sebanyak mungkin udara, selain bibir dan jari-jari bertukar menjadi ungu (sianosis), kerana oksigenasi rendah darah.

Dyspnea tidak sepatutnya dianggap penyakit, tetapi akibat daripada faktor-faktor yang berbeza, seperti: asma, pneumonia, tuberkulosis, jangkitan paru-paru, kanser paru-paru, hipertensi, obesiti, anemia, kegagalan jantung, dan lain-lain.

Rawatan dyspnea

Rawatan untuk dyspnea berbeza-beza mengikut jenis penyakit atau keadaan yang bertanggungjawab untuk mencetuskannya. Sekiranya dyspnea adalah akibat daripada radang paru-paru, pesakit harus menerima antibiotik, contohnya.

Dalam beberapa kes yang lebih serius, pesakit perlu belajar untuk mengatasi sesak nafas yang berterusan, menggunakan topeng oksigen selama berjam-jam sehari.

Pemantauan perubatan adalah penting dalam apa jua keadaan, dan sebarang jenis ubat harus ditunjukkan oleh profesional yang berkelayakan.

Lihat juga: Apnea.

Kategori Popular

Top