Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Apotheosis

Apa itu Apotheosis:

Apotheosis adalah perbuatan menegakkan atau menegaskan seseorang sebagai akibat dari beberapa keadaan atau keadaan khusus .

Ikatan yang diciptakan antara sifat manusia dan idealisasi makhluk ilahi adalah titik pusat konsep apotheosis. Sepanjang sejarah umat manusia, manusia telah mengaitkan beberapa tokoh yang luar biasa dengan tokoh-tokoh ilahi, sama ada disebabkan keadaan atau ciri-ciri keperibadian orang-orang ini.

Sebagai contoh, dalam tamadun kuno, dengan penekanan pada Mesir Kuno, Empayar Rom dan Yunani Kuno, para kaisar dan pemimpin negara-negara ini kebanyakannya dinaikkan ke tingkat dewa, mencapai apotheosis sama ada semasa hidup atau selepas kematian.

Istilah ini juga digunakan secara meluas dalam bidang seni, terutamanya untuk merujuk kepada puncak pertunjukan atau ke akhir kejadian yang dikuasai, misalnya. Dalam seni plastik, bagaimanapun, apotheosis biasanya menyerupai divinisasi dan memuliakan watak suatu karya, selain rujukan yang dibuat mengenai dewa-dewa.

Secara etimologis, perkataan "apotheosis" berasal dari apotheosis Latin, yang seterusnya berasal dari apotheoun Yunani ( apo, "perubahan", dan teos, "tuhan"), yang bermaksud " menjadi tuhan. "

Dengan peluasan, apotheosis juga boleh difahami sebagai penghormatan yang diberikan kepada individu awam sebagai satu bentuk penghargaan atas sumbangan mereka.

Dalam Karnival Rio de Janeiro, "Apoteose Square" yang terkenal adalah perhentian akhir parade sekolah samba, yang berlaku setiap tahun di Sambódromo. Juga dikenali sebagai "Passarela do Samba", bangunan ini dianggap ikon seni bina Rio de Janeiro dan dirancang oleh arkitek Rio Oscar Niemeyer.

Jawatan Popular, 2020

BJJ

Kategori Popular

Top