Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Litigasi

Apakah Litigasi:

Litigasi adalah istilah undang-undang untuk menetapkan apabila terdapat perbezaan antara pihak-pihak yang terlibat dalam tuntutan itu, ketika beberapa tuntutan hukum dibawa ke pengadilan. Apabila tuntutan mahkamah difailkan, plaintif memfailkan permintaan itu dan defendan mesti memfailkan pembelaan. Inilah tempat litigasi bermula.

Tindakan litigasi berlaku apabila terdapat konflik kepentingan, dan pending ini dapat diselesaikan dengan tindakan kehakiman atau juga secara konselual. Yang terakhir adalah kes-kes di mana plaintif dan defendan mencapai persetujuan mengenai syarat-syarat yang telah dilucutkan.

Sebagai contoh, perceraian litigious adalah proses pemisahan perkahwinan di mana terdapat masalah yang belum selesai untuk diselesaikan, seperti menentukan pencen, penjagaan kanak-kanak, pembahagian aset, dan sebagainya. Undang-undang perkahwinan, yang juga dikenali sebagai pemisahan kehakiman litigious berlaku apabila tidak ada persetujuan antara pasangan.

Litigasi buruh adalah proses terbuka di bawah Undang-undang Buruh, biasanya dengan resmi sebagai plaintif dan majikan sebagai terdakwa.

Dalam bahasa Inggeris, litigasi perkataan boleh diterjemahkan untuk litigasi atau pertikaian .

Antara kata-kata yang boleh digunakan sebagai sinonim untuk litigasi ialah: permintaan, litigasi, pertengkaran, pertikaian, persoalan, perdebatan, kontroversi dan pendirian.

Litigasi dan Litigasi

Secara sah , sinonim untuk litigasi adalah perkataan lide, walaupun beberapa pakar undang-undang menganggap terdapat perbezaan antara dua konsep tersebut. Konflik akan menjadi konflik kepentingan yang lebih luas, apabila terdapat rintangan dalam pretensi pengarang tindakan. Sedangkan litigasi hanya akan berlaku apabila terdakwa dipertentangkan. Tetapi secara umum, difahami bahawa kedua-dua keadaan adalah sama, dan oleh itu kata kata yang sama dengan litigasi.

Dalam asalnya, kedua-dua perkataan tersebut sama. Perbezaannya menjadi kekerapan penggunaan dan persatuan, lebih banyak perkara yang lazim digunakan untuk membicarakan aktiviti tindakan itu sendiri atau proses, dan menangani pertikaian secara keseluruhan.

Litigasi dan lengut berasal dari litis Latin, yang bermaksud "perdebatan atau proses kehakiman, " yang juga menimbulkan lidar verba.

Lihat juga makna proses.

Kategori Popular

Top