Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Penindas

Apa yang Penipu:

Penindas adalah atau yang menimbulkan kekerasan pada yang paling lemah, yang menyebabkan penindasan. Ia adalah kata sifat dari apa yang mempunyai keupayaan untuk menindas dan bahan untuk menunjuk individu yang bertindak dengan kezaliman.

Antara sinonim untuk penindas adalah kata-kata yang bersifat prepotent, domineering, despotic, tyrant, diktatorial, penindasan.

Orang yang menindas membentuk keseluruhan sosial yang tidak membenarkan manifestasi bebas, yang mempunyai kuasa untuk menindas dan sering memalukan dan mengurangkan orang-orang yang menentang tingkah laku atau bentuk pemikiran yang berkuatkuasa. Seperti bapa yang menindas yang tidak membenarkan anaknya pulang ke rumah sahaja ke dewasa, tetapi tidak mempunyai argumen yang munasabah untuknya, hanya menjalankan kuasa sebagai kuasa di dalam rumah.

Machismo adalah contoh tingkah laku menindas, di mana ia mahu menentukan tingkah laku yang dianggap sesuai untuk wanita, yang secara historis dianggap lebih lemah daripada jantina lelaki.

Ia berada dalam asimetri kuasa dan kuasa yang penindas itu mengendalikan pengaruhnya. Antara penindasan masyarakat egaliter tidak menjamin domain yang sama.

Penindas dan tertindas

Konsep penindas dan tertindas dijelaskan melalui perjuangan kelas, sebagaimana yang dianjurkan oleh Karl Marx dan Friedrich Engels dalam Manifesto Partai Komunis.

Penindas akan menjadi tokoh borjuis, ahli kelas kapitalis moden yang menggunakan cara-cara pengeluaran dan buruh proletariat untuk memperoleh kekayaan mereka. Walaupun tertindas adalah pekerja, yang tanpa cara pengeluaran sendiri menjual tenaga kerja mereka sebagai cara hidup.

Penentuan penindas dan tertindas adalah oleh asimetri dari kekuatan kuasa. Oleh kerana persepsi politik kiri, dipertahankan oleh Marx dan Engels, pekerja ditindas kerana mempunyai tenaga kerja mereka yang dieksploitasi oleh majikan, penindas. Ini akan menjadi tokoh yang lebih kuat, kuasa ekonomi, dan dengan niat untuk mengurangkan sebarang kesaksamaan dan pengedaran sumber yang lebih baik melalui kerja.

Ini akan menjana masyarakat yang menindas, berdasarkan kapitalisme moden, dan itu tidak memberi ruang kepada proletariat untuk merealisasikan nilainya kerja dan berjuang untuk keadaan yang sama.

Pengarang sayap kiri lain juga menggunakan konsep penindas dan tertindas, seperti Simone de Beauvoir berhubung dengan machismo, dan Paulo Freire mengenai pendidikan dan sistem politik.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna tertindas.

Kategori Popular

Top