Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

IHP

Definisi Kleptomaniac

Apa itu Kleptomaniac:

Kleptomaniac adalah individu yang mengalami kleptomania, gangguan psikologi yang menyebabkan orang merasakan keperluan yang tidak terkawal untuk mencuri pelbagai perkara, termasuk objek tidak bernilai.

Menurut psikiatri, kleptomania dibentuk oleh gangguan kawalan impulsif orang itu, menyebabkan dia tidak mengiktiraf batas-batas perbuatan yang dia lakukan. Tetapi untuk seseorang yang didiagnosis sebagai kleptomaniac, adalah perlu untuk melihat beberapa gejala asas gangguan:

  • Pencurian yang disisarkan daripada apa-apa ungkapan perasaan (kemarahan, membalas dendam dan sebagainya);
  • Kecemasan berlebihan sebelum kecurian;
  • Pelepasan atau kepuasan apabila selesai perbuatan itu;
  • Jumlah rintangan kegagalan untuk keinginan untuk mencuri.

Seperti yang dikatakan, kleptomaniac biasanya sangat ingin memerhatikan objek tertentu yang mereka mahu mencuri, dan ini akan menjadi tidak terkawal. Dalam sesetengah kes, selepas mencuri, kleptomaniac mungkin merasa agak bertaubat dan kembali objek itu. Tetapi keperluan untuk mencuri semula menjadi dekat untuk kleptomaniac.

Untuk psikiatri, kleptomania adalah gangguan psikiatri yang dimiliki oleh kumpulan mania, yang merupakan gangguan mental yang dicirikan terutamanya oleh kehadiran keadaan mood dan kelakuan tidak normal, tidak dijangka dan luas.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Mania.

Beberapa faktor boleh mempengaruhi kemunculan tingkah laku kleptomaniac, dari segi biologi, sosial, budaya, antara lain. Kleptomania lebih dikenal pasti, menurut penyelidikan psikiatri, pada wanita dan dari separuh kedua remaja dan dewasa dewasa.

Adalah perlu diingati bahawa kleptomania bukanlah kelakuan pengaliran, gangguan keperibadian atau akibat dari sebarang patologi mental yang lain

Rawatan Kleptomania

Kleptomaniac tidak mempunyai motivasi khusus untuk mencuri sesuatu, jadi orang yang menderita gangguan ini perlu disokong untuk mendapatkan rawatan psikiatri profesional.

Sebagai tambahan kepada susulan ahli psikologi yang berkelayakan, dalam beberapa kes pesakit juga boleh mengambil beberapa ubat, seperti antidepresan dan anxiolytics, tetapi hanya dengan petunjuk perubatan.

Biasanya, pakar psikologi menggunakan teknik desensitisasi atau mencari reaksi penting terhadap pencurian dan keseronokan dari kleptomaniac.

Kategori Popular

Top