Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Excelsior

Apa itu Excelsior:

Excelsior adalah perkataan Latin ( excelsior ) yang bermaksud sesuatu atau sesetengah yang terkenal, mulia, unggul, megah atau lebih tinggi.

Disebabkan makna yang dikaitkan dengan istilah Latin ini, Excelsior mula digunakan sebagai tajuk beberapa segmen, terutamanya karya yang berkaitan dengan kesusasteraan, puisi dan muzik. Ia juga digunakan secara meluas sebagai nama syarikat dari sektor komersial yang paling berbeza.

Excelsior juga merupakan nama kumpulan pahlawan dari Marvel Universe, yang dicipta oleh Brian K. Vaughan dan Adrian Alphona.

Penampilan pertama kumpulan wira ini adalah dalam buku komik "Fugitive (Vol 2) # 1". Para ahli "Excelsior" semua watak dari Marvel Universe: Rick Jones, Turbo, Phil Urich, Steel Hawk, Julie Power dan Ricochete.

Di Brazil, Excelsior masih menjadi nama rangkaian televisyen yang ditubuhkan pada tahun 1960 oleh Mario Wallace Simonses ( TV Excelsior ), dan siaran televisyen terakhir dibuat pada 30 September 1970, disebabkan oleh perintah pemerintah yang menindas rejim tentera Brazil yang memerintah pada masa itu.

Ungkapan ini menonjol populariti di kalangan peminat komik melalui karya Stan Lee (1922-2018), penulis buku komik, usahawan dan pelakon. Stan Lee adalah ketua editor dan presiden Marvel Comics, penerbit buku komik terkenal yang telah menimbulkan beberapa watak seperti X-Men, Spider-Man, Fantastic Four, Iron Man, dan sebagainya.

Awalnya Lee mengadopsi ungkapan excelsior sebagai tanda tangan dalam lajur komiknya. Istilah itu kemudiannya menjadi tanda komik artis komik, yang datang menggunakannya dalam wawancara, penampilan dalam filem dan media secara umum.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top