Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Penghakiman akhir

Apakah Penghakiman Terakhir:

Penghakiman Terakhir adalah masa, menurut beberapa doktrin agama, penghakiman terakhir dan terakhir Tuhan atas semua makhluk di bumi . Hari Penghakiman, sebagaimana diketahui juga, biasanya dibandingkan dengan Apocalypse, terutama di kalangan orang Kristian.

Konsep Penghakiman Akhir menyimpang dari sudut pandang agama-agama yang berlainan atau arus falsafah. Walau bagaimanapun, model yang paling terkenal di seluruh dunia ialah akaun yang dibentangkan dalam Bible Kristian.

Bagi orang Kristian, ia akan menjadi penghakiman terakhir bahawa orang akan membayar dosa-dosa mereka atau "diganjar" untuk perbuatan baik yang mereka lakukan semasa hidup mereka di bumi.

Neraka digambarkan sebagai destinasi untuk orang berdosa, yang akan kekal selama-lamanya dalam penyeksaan yang berterusan dan penderitaan. Sebaliknya, mereka yang mengikuti perintah Tuhan akan ditakdirkan ke Syurga, di mana mereka akan memiliki kehidupan bahagia yang kekal.

Ketahui lebih lanjut mengenai maksud Wahyu.

Penghakiman Terakhir, oleh Michelangelo

Ini adalah salah satu karya paling terkenal dari artis Renaissance Itali Michelangelo, yang terletak di atas dinding altar ikon Kapel Sistina di Vatican City.

Lukisan kanonik ini ( Il Giudizio Universale, dalam bahasa Itali) mengambil masa empat tahun untuk diselesaikan oleh artis (1536 - 1541). Kerja ini, seperti namanya, menggambarkan yang sepatutnya datang kepada Yesus Kristus pada hari Penghakiman, seperti yang diterangkan dalam versi Katolik Alkitab.

Kerja-kerja Michelangelo membangkitkan kontroversi yang hebat pada masa di mana ia disimpulkan, terutamanya disebabkan oleh gambaran beberapa tokoh telanjang, kerana artis Itali adalah pengagum hebat estetika Greco-Rom.

Majlis Trent (Gereja Katolik terkemuka) telah memutuskan untuk melarang sebarang jenis kebogelan yang melibatkan seni suci. Oleh itu, selepas kematian Michelangelo, beberapa imej telah ditapis dan direka semula untuk menyembunyikan bahagian akrab beberapa watak dari kerja.

Lihat juga: makna Penghakiman.

Kategori Popular

Top