Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Lay-off

Apakah Lay-off:

Lay-off adalah penggantungan sementara kontrak pekerjaan, alternatif yang diambil oleh syarikat yang menghadapi situasi krisis untuk tidak membuang pekerja mereka.

Dalam kes pemberhentian, hubungan pekerjaan dikekalkan dengan pekerja, tetapi orang yang membuat imbuhan kepada pekerja adalah pemerintah, melalui Dana Bantuan Pekerja (FAT) . Dalam sesetengah kes, syarikat masih boleh membuat persetujuan dengan pekerja yang berundur, membayar jumlah minimum supaya mereka tidak mendapat defisit yang sangat besar dalam pendapatan bulanan mereka.

Semua manfaat yang dijamin oleh undang-undang buruh dikekalkan untuk pekerja yang digantung, seperti insurans kesihatan dan insurans nyawa, jika keadaan syarikat. Sumbangan kepada FGTS dan INSS juga dikekalkan.

Di Brazil, pembatalan tersebut telah ditambah kepada Penyatuan Undang-undang Buruh melalui Langkah Sementara 2.161-41, 2001, dan semua peraturannya ditetapkan dari pasal 476-A dari CLT:

"Art. 476-A. Kontrak pekerjaan boleh digantung, untuk tempoh dua hingga lima bulan, untuk penyertaan program kualifikasi pekerja atau profesional yang ditawarkan oleh majikan, dengan tempoh bersamaan dengan penggantungan kontrak, yang disediakan oleh perjanjian atau perjanjian tawar kolektif dan persetujuan pekerja, selaras dengan peruntukan seni. 471 Penyatuan ini "

Menurut undang-undang buruh Brazil, pembatalan itu mempunyai had maksimum 5 (lima) bulan, dan tempoh ini dapat diperluas, jika ada justifikasi perusahaan untuk ini.

Sebagai peraturan, semasa penggantungan profesional, beberapa syarikat mempromosikan pembiayaan kursus kualifikasi, yang membantu dalam pembangunan dan latihan pekerja, supaya dia dapat memperbaiki sumbangannya kepada syarikat yang ia kerjakan.

Perlu diingatkan bahawa layoff itu dianggap kaedah terakhir "menyelamatkan" syarikat sebelum memilih untuk pemecatan pekerja.

Sekiranya pekerja dibuang kerja semasa tempoh pemberhentian atau sehingga tiga bulan selepas kembali bekerja, syarikat perlu membayar denda sebanyak 100% dari gaji terakhir yang diterima oleh pekerja.

Lihat juga: Makna Pengurangan dan Hak.

Jawatan Popular, 2019

Kategori Popular

Top