Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pontilhismo

Apa itu Pointillism:

Pontilhismo adalah teknik lukisan dan lukisan, di mana artis menggunakan tempat dan titik kecil untuk membentuk imej .

Teknik pointillisme muncul dalam konteks Impresionisme - pergerakan artistik yang mencapai puncak pada akhir abad ke-19 - yang dikembangkan oleh pelukis Perancis Georges Seurat (1859 - 1891) dan Paul Signac (1863-1935). Sesetengah sarjana dalam sejarah seni menilai pointillism sebagai tindak balas kepada Impresionisme, mengklasifikasikan dirinya sebagai gerakan Post-Impresionis .

Ketahui lebih lanjut mengenai Impresionisme.

Juga dikenali sebagai Divisionism, Cromoluminarism, Neoimpressionism dan Dot Painting, pointillism bermula dari prinsip penghinaan jumlah untuk garis, sebagai bentuk persempahan sifat yang digambarkan. Para seniman yang menggunakan teknik ini memberi lebih penting kepada penggunaan warna "matematik", disusun dalam kerja dalam juxtaposition dan bukan melalui gabungan.

Tidak seperti teknik lukisan klasik, dengan pointillism tidak ada pencampuran warna primer untuk membuat warna baru atau penggunaan garis untuk membentuk ciri-ciri lukisan.

Diilhamkan oleh kerja-kerja saintifik Michel Chevreul (1786 - 1889), bertajuk "Dari Undang-Undang Kontras Warna Serentak" (1839), artis yang menggunakan pointillism sebagai teknik yang dipercayai dalam pembentukan warna baru dalam karya mereka melalui penjajaran warna dan dari jarak yang berbeza antara setiap titik dan yang lain, dengan itu membentuk, dari perspektif pemerhati, kesan dari angka lengkap dan tidak terfragmentasi.

Di Brazil, antara beberapa artis yang menonjol untuk menggunakan teknik pointillism dalam karya mereka, terutamanya semasa tempoh Republik Pertama (1889 - 1930), adalah: Belmiro de Almeida (1858 - 1935), Eliseu Visconti (1866-1944 ), Rodolfo Chambelland (1879 - 1967), Guttmann Bicho (1888 - 1955) dan Artur Timóteo da Costa (1882-1922).

Dari tahun 1950-an, pergerakan Pop Art "menyelamatkan" teknik pointillism, yang digunakan dalam beberapa karya Andy Warhol dan Roy Lichtenstein, terutamanya. Walau bagaimanapun, kedua-duanya menggunakan sub-teknik pointillism yang dia membaptis "tempat Ben-hari".

Lihat juga: Seni Moden.

Tangkapan skrin dari pontilhismo

Dalam bidang psikologi, pointillism ditafsirkan sebagai sejenis persepsi tentang realiti, di mana individu merasakan peristiwa tertentu sebagai sebahagian, tanpa hubungan dengan keseluruhannya.

Secara lebih meluas, pointillism mungkin masih bermakna menangani subjek dengan cara yang terfragmentasi, dengan mata atau topik, bukan secara global.

Kategori Popular

Top