Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Evolusi Manusia

Apakah Evolusi Manusia:

Evolusi manusia adalah teori yang menunjukkan bahawa proses evolusi bermula dengan bentuk kehidupan pertama hingga mencapai tahap pembangunan manusia, homo sapiens sapiens .

Biologi menganggarkan bahawa kehidupan di Bumi muncul 3.8 bilion tahun yang lalu dalam bentuk organisme uniselular yang dipanggil prokariot. Berjuta-juta tahun kemudian, dengan perubahan yang berkaitan dengan oksigen dan evolusi fotosintesis, eukariot pertama (dengan sel kompleks yang mengandungi organel) muncul.

Mutasi berlanjutan dari masa ke masa dan sekitar 530 juta tahun yang lalu, ikan pertama muncul, yang kemudian menimbulkan amfibia (340 juta tahun yang lalu), reptil (310 juta tahun lalu) dan akhirnya mamalia 100 juta tahun lalu). Akhirnya, mamalia primitif pertama di Bumi melahirkan hominid.

Adalah penting untuk menjelaskan bahawa makna "hominid" telah disemak beberapa kali dari masa ke masa. Oleh sebab itu, masih sangat biasa bahawa istilah ini digunakan untuk merujuk secara eksklusif kepada manusia (genus homo ), walaupun ia juga termasuk simpanse, gorila dan orangutan.

Empat spesies ini, yang juga dikenali sebagai Great Primates, mempunyai nenek moyang yang sama 14 juta tahun yang lalu dan, dari masa ke masa, dibahagikan kepada spesies yang berbeza kerana sifat fizikal divergasikan dengan mutasi baru. Akhirnya, primata menimbulkan bentuk pertama kehidupan manusia, kira-kira 3.5 juta tahun yang lalu.

Tahap evolusi manusia

Garis masa evolusi manusia dengan anggaran penampilan pertama dan terakhir setiap spesies.

Dalam kajian evolusi manusia, adalah penting untuk melihat fakta bahawa penampilan spesies baru tidak membayangkan kepupusan segera spesies lain . Garis masa di atas menunjukkan bahawa spesies kurang berkembang berkembang dengan pengganti mereka selama beribu-ribu tahun sehingga kepupusan mereka akhirnya.

Australopithecines

Sains percaya bahawa spesies ini, sebenarnya, adalah nenek moyang yang dekat dengan manusia. Klasifikasi ini dipersoalkan selepas penemuan fosil australopithecus yang lebih tua dan dengan ciri-ciri yang sangat mirip dengan ahli genus homo . Kini, walaupun tidak ada persetujuan, persamaan dengan manusia mengekalkan spesies Australopithecus yang berkait rapat dengan permulaan kehidupan manusia di Bumi.

Australopithecines adalah bipedal makhluk yang pendek (tidak melebihi 1.4 meter) dan mempunyai badan mereka ditutup dengan rambut. Spesies ini hidup di kawasan tropika Afrika yang memakan buah-buahan dan daun, dan merupakan yang pertama menggunakan ibu jari lawan untuk memegang dan mengendalikan instrumen.

Istilah australopithecus berasal dari bahasa Latin "australis", yang bermaksud selatan dan dari bahasa Yunani "pithekos", yang bermaksud primata.

Homo Habilis

Dari bahasa Latin "lelaki mahir, " spesies hidup di Bumi sekitar 2.4 dan 1.6 juta tahun yang lalu. Dalam istilah fizikal, ia adalah ahli genus homo yang paling berbeza dari manusia hari ini. Homo habilis dinamakan sebagai hominid pertama yang menggunakan tangan mereka untuk membuat instrumen-instrumen runcit yang terbuat dari batu. Otak mereka 50% lebih besar daripada yang australopithecines dan mempunyai ketinggian purata 1.3 meter.

Homo Erectus

Dengan tangan mereka untuk mengendalikan instrumen, homo habilis belajar untuk mengimbangi kedua-dua kaki dan, dari masa ke masa, melahirkan homo erectus . Dianggarkan bahawa spesies ini hidup antara 2 juta tahun dan 400, 000 tahun yang lalu.

Homo erectus adalah yang pertama untuk mengawal api. Sebagai tambahan untuk menyumbang untuk hidup dalam kehidupan malam, penemuan membawa perubahan drastik dalam makanan dan adab-adab spesies, sehingga memungkinkan untuk berhijrah ke tempat-tempat yang lebih sejuk. Atas sebab ini, homo erectus adalah orang pertama yang meninggalkan Afrika dan tersebar di seluruh dunia, sekitar 1.8 juta tahun yang lalu.

Homo Neanderthalensis

Lebih baik dikenali sebagai Neanderthal Man, ia dianggap sebagai nenek moyang manusia moden. Mereka tinggal di Eropah dan Asia antara 2.5 juta hingga 12 ribu tahun yang lalu. Walaupun lebih kecil daripada status manusia, Neanderthals mempunyai perlembagaan fizikal yang lebih kuat dan kuat, yang, bersama-sama dengan domain senjata dan kebakaran, menjadikan mereka pemburu yang hebat.

Semasa mereka tinggal di kawasan yang lebih sejuk, Neanderthal belajar untuk membuat pakaian untuk menjadi panas. Di samping itu, ia dipercayai bahawa kesejukan itu secara langsung dikaitkan dengan sosialisasi yang dibangunkan oleh Neanderthals, yang menghabiskan banyak masa berkumpul di sekitar kebakaran atau di dalam gua.

Neanderthal dianggap sebagai ahli keluarga homo yang paling karnivor. Ciri-ciri ini adalah tegas, kerana apabila perubahan iklim menghapuskan majoriti haiwan yang diburu oleh mereka, Neanderthal tidak berjaya memberi makan, akhirnya telah pupus.

Homo Sapiens

Dari bahasa Latin "lelaki bijak", dia adalah ahli keluarga homo dengan otak yang paling maju. Dianggarkan homo sapiens pertama timbul sekitar 300 ribu tahun yang lalu.

Dengan keupayaan untuk membuat alasan, homo sapiens dapat mentafsirkan persekitaran di sekitar mereka, menyelesaikan masalah dan seterusnya meneruskan proses penyesuaian ke hari ini. Sains mengklasifikasikan manusia moden sebagai homo sapiens sapiens yang bermaksud "orang yang tahu bahawa dia tahu". Ini bermakna bahawa manusia sekarang telah mengembangkan kesedaran tentang pengetahuan mereka dan belajar untuk menggunakannya dalam mencari yang baru.

Teori evolusi manusia

Bertentangan dengan Creationism, teori yang menerangkan asal manusia melalui entiti ilahi, teori evolusi menarik banyak kajian yang dikembangkan oleh Chales Darwin.

Darwinisme, sebagai teori evolusi juga diketahui, percaya bahawa manusia, seperti spesies lain, telah berkembang secara beransur-ansur seiring berjalannya masa perubahan kecil sebagai cara menyesuaikan diri dengan alam sekitar.

Ketahui lebih lanjut mengenai penciptaan dan evolusi.

Jawatan Popular, 2020

Pek

Kategori Popular

Top