Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Orthodoksi

Apakah Orthodoksi:

Orthodoksi adalah syarat pemenuhan mutlak dengan semua keputusan, ajaran dan cita-cita standard atau dogma dianggap tradisional, tegas dan tegar.

Bagi pemikir ortodoks, pandangan yang dipersembahkan oleh ortodoksi dianggap sebagai satu-satunya yang betul, kerana ia akan berdasarkan prinsip-prinsip metafizik dan saintifik.

Istilah ini biasanya dikaitkan dengan doktrin Kristian, yang ditandakan dengan tegas mengikuti semua norma tradisional gereja.

Walau bagaimanapun, ortodoksi boleh ditafsirkan dari sudut pandang penembakan, apabila menjadi doktrin atau tingkah laku yang menafikan penyesuaian kepada realiti orang lain atau apa yang baru.

Orthodoksi Ekonomi

Ekonomi Ortodoks adalah model pemikiran ekonomi dalam kajian sains ini.

Ortodoks ekonomi adalah salah satu yang mengikuti semua cita-cita dan teori sains ekonomi klasik, hanya menerapkan ajaran-ajaran yang diikuti.

Ekonomi heterodok yang dipanggil, sebaliknya, adalah model pemikiran yang bertentangan dengan ekonomi ortodoks.

Heterodoks tidak hanya terhad kepada teori klasik dan neoklasik, tetapi juga percubaan dan berlepas dari asumsi Keynesian atau Marxis, misalnya.

Gereja Ortodoks

Gereja Ortodoks, juga dikenali sebagai Gereja Ortodoks Timur, dianggap sebagai gereja Kristian dan juga sebuah gereja Katolik, tetapi kedua-duanya dibezakan oleh pendirian ortodoks yang lebih ketat, dan tegar dan kadang-kadang teruk.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Gereja Ortodoks.

Orthodoksi dan Ortopraxia

Orthodoksi adalah idea kepercayaan atau agama yang betul, sedangkan orthopraxy adalah amalan yang benar terhadap kepercayaan.

Secara etimologi, orthopraxy berasal dari persimpangan istilah orthos, yang bermaksud "lurus, " dan praxe, yang bermaksud "amalan."

Kategori Popular

Top