Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Konteks

Apakah Konteks:

Konteks adalah kumpulan elemen fizikal atau situasional yang membantu penerima mesej untuk memahaminya.

Unsur-unsur ini mencirikan teks, yang merupakan komunikasi ide yang diungkapkan melalui kata-kata tertulis.

Hubungan antara teks dan konteks adalah asas bagi mesej yang dihantar untuk difahami. Apabila seorang pembaca mula membaca teks, perkara pertama yang dilakukannya, walaupun secara tidak sedar, adalah untuk cuba memahami kandungan yang dimaksudkan. Apabila bacaan berlangsung, beberapa unsur membantu anda memahami subjek yang sedang ditangani. Set elemen ini memberikan nama konteks .

Jenis konteks

Berikut adalah contoh-contoh utama konteks:

Konteks Pengeluaran

Set elemen yang dianggap oleh pengirim mesej semasa membuat teks. Dalam pengertian ini, kedua-dua realiti penghantar dan penerima mesej itu diambil kira. Aspek seperti tujuan komunikasi, penonton sasaran, tempat di mana teks akan dihantar, realiti sosio-budaya pengirim / penerima diperhatikan.

Konteks pengeluaran membolehkan penerbit menangani isu yang sama dengan cara yang berbeza.

Lihat di bawah beberapa contoh dan lihat bagaimana mesej yang sama dapat dihantar secara berbeza mengikut objektif penulis:

Contoh: Datang dan lawati restoran pizza yang mereka buka di kawasan kejiranan.

  • Tujuan komunikasi: bermaklumat
  • Penonton Sasaran: Rakan
  • Tempat di mana teks akan disampaikan: sms / celular
  • Realiti penerbit: penduduk rantau ini
  • Realiti penerima: penduduk rantau ini

Contoh: Datang dan jumpa restoran pizza terbaru di kawasan itu!

  • Tujuan komunikasi: kempen bermaklumat / pemasaran
  • Penonton sasaran: orang awam
  • Tempat di mana teks akan disampaikan: risalah
  • Realiti penerbit: pemilik restoran pizza
  • Realiti penerima: bakal pelanggan / penduduk rantau ini

Konteks linguistik

Set sifat linguistik yang mengiringi teks atau ucapan.

Contoh: Hari ini Carla adalah tepat masa.

Penggunaan kata keterangan "hari ini" menjelentasikan kebiasaan dan menunjukkan bahawa Carla tidak biasanya tepat waktu.

Konteks Extralinguistik

Set faktor luaran kepada teks atau wacana (julat umur, masa, tempat, masa, kumpulan sosial, persekitaran fizikal, dan sebagainya) yang membantu memahami mesej yang dipancarkan.

Contoh: Api!

Melalui konteks extralinguistik, dapat dimengerti jika penggunaan kata terjadi dalam situasi kebakaran atau dalam kelas menembak, misalnya.

Konteks sejarah dan konteks sosial adalah dua konteks extralinguistik yang paling relevan. Mari lihat sedikit lagi tentang mereka:

Konteks sejarah

Ia menunjukkan keadaan atau fakta yang berkaitan dengan masa tertentu, sebagai senario politik, sosial, budaya dan ekonomi.

Contoh: Pencerahan adalah gerakan falsafah, sastera dan intelektual yang mempertahankan kepercayaan terhadap sebab dan sains manusia. Ia muncul pada masa kejayaan teknologi, seperti penciptaan enjin stim, dan berlaku dalam tempoh peralihan antara feudalisme dan kapitalisme.

Konteks sejarah membantu memahami konjungsi sejarah yang melibatkan pergerakan itu.

Konteks sosial

Ia adalah satu set faktor sosial seperti jenis persekitaran, jenis bahasa, kelas sosial, keadaan ekonomi, tahap pendidikan, hubungan manusia, dan lain-lain, yang berkaitan dengan integrasi individu dalam masyarakat.

Contoh: Anak lelaki itu tinggal di kawasan kejiranan yang miskin di pinggir bandar jauh dari pusat bandar dan, dengan itu, lebih daripada separuh hari beliau datang dan pergi dalam pengangkutan awam.

Konteks sosial menunjukkan keadaan sosial di mana anak itu hidup.

Kurangnya konteks

Kekurangan konteks dapat membuat komunikasi tidak jelas atau meragukan, seperti yang dapat kita lihat dalam contoh-contoh ini:

Contoh: Apa percutian yang indah!

Tanpa konteks, seseorang tidak dapat memahami makna sebenar frasa tersebut. Oleh kerana tidak ada unsur fizikal atau situasional (keadaan, iklim, lokasi, suasana pengirim mesej, keadaan di mana ia dinyatakan sendiri, dan lain-lain), tidak mungkin untuk mengetahui sama ada cuti itu benar-benar indah atau jika frasa menggambarkan yang sangat buruk pengalaman yang dinyatakan melalui ironi.

Contoh: Mahkota saya cantik!

Memandangkan kekurangan konteks, tidak mungkin untuk memastikan maksud frasa itu. Perkataan "mahkota" boleh merujuk kepada ciri-ciri perhiasan royalti, atau orang yang berusia pertengahan umur atau tua.

Maklumat awal mengenai konteks ini, seperti penerangan ringkas tentang upacara penobatan, dengan kehadiran raja-raja dan permaisuri, persekitaran monarki, dll. akan membawa kepada pengertian tertentu perkataan.

Jawatan Popular, 2020

Pek

Kategori Popular

Top