Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Deacon

Apa itu Deacon:

Deacon adalah gelaran yang diberikan kepada tahap ketiga Perintah Sakramen, yang dipunyai oleh Gereja Katolik . Para diakoni dipertanggungjawabkan dengan melakukan "pelayanan pelayanan Tuhan", daripada menjadi orang awam untuk menjadi anggota paderi .

Perkataan deacon berasal dari diakonos Yunani, yang bermaksud "atendan" atau "pelayan". Menurut doktrin itu, deacon Katolik adalah "hamba Tuhan, " menyebarkan firman-Nya dan membantu membina kerajaan-Nya dengan setia di bumi sesuai dengan kebutuhan gereja.

Di dalam gereja katolik, pendeta dibentuk oleh tiga darjah sakramen perintah keturunan: uskup, presbĂ­teros (atau imam) dan diakon. Di gereja-gereja Protestan terdapat juga diakon, yang dengan cara yang sama membantu para pastor dengan tugas untuk menjaga Gereja.

Peranan diakon di gereja-gereja Katolik kontemporari berkisar dari kerja pentadbiran di archdioceses, kepada fungsi porter dan penjaga semasa perkhidmatan ibadat dan Misa. Selain itu, di bawah pemerhatian imam, diakon juga boleh melakukan beberapa upacara keagamaan, seperti pembaptisan dan perkahwinan berkahwin.

Setiap gereja dengan tradisi denominasinya merayakan Hari Deacon pada tarikh yang berbeza, yang utama ialah: Hari Deacon Katolik (10 Ogos), Hari Pembaptisan Dekan (Ahad 2 November), Hari Dewa Evangelikal dan Hari Deacon Presbyterian (9 Julai).

Diakon wanita adalah deakoni, tetapi gereja Katolik tidak memberikan sakramen Ordo kepada perempuan, hanya untuk laki-laki.

Deacon tetap

Kedua-duanya di Gereja Katolik dan dalam Protestantisme, diakon boleh menjadi sementara atau kekal.

Deacon peralihan adalah orang yang menerima ijazah diakalan hanya sebagai langkah untuk kemudian menerima Sakramen Perintah dalam tahap presbiteral, iaitu, untuk menjadi imam.

Diakon tetap adalah orang yang sudah menikah atau ingin berkahwin, dan tidak dapat maju ke tingkat imam, karena ada larangan perkawinan untuk orang tua. Oleh itu, diakon tetap kekal sebagai diakon.

Kategori Popular

Top