Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Aerobik

Apa itu Aerobik:

Kata aerobik bermaksud "dengan oksigen" atau "di hadapan oksigen" dan merujuk kepada semua yang memerlukan oksigen untuk bertahan.

Pernafasan aerobik atau aerobik memerlukan oksigen yang digunakan sebagai oksidan untuk menukar molekul karbohidrat, lemak dan protein ke dalam molekul ATP dan menghasilkan tenaga. Sudah berada di respirasi anaerobik, oksigen tidak digunakan sebagai oksidan.

Begitu juga dengan mikroorganisma aerobik dan anaerob. Bakteria aerobik memerlukan oksigen untuk bernafas dan dengan itu berkembang biak, sementara bakteria anaerobik berkembang di persekitaran dengan sedikit atau tidak oksigen.

Latihan Aerobik dan Anaerobik

Latihan aerobik menggunakan oksigen untuk membakar lemak dan glukosa untuk menghasilkan ATP (adenosine triphosphate) dan menghasilkan tenaga yang diperlukan untuk otot.

Latihan aerobik dicirikan oleh intensiti rendah atau sederhana dan jangka panjang . Biasanya, dalam jenis aktiviti fizikal ini kumpulan otot besar digunakan. Beberapa contoh latihan aerobik: berjalan, berenang, berbasikal, berjalan, gimnastik.

Latihan anaerobik disifatkan sebagai aktiviti intensiti yang besar dan jangka pendek dan tidak bergantung kepada oksigen untuk menghasilkan tenaga.

Pada amnya, latihan anaerobik diarahkan kepada hanya beberapa otot, untuk meningkatkan jisim otot dan kekuatan, serta mengetatkan otot.

Contoh-contoh latihan anaerobik: bina badan, jangka pendek (sprint, 100 meter dangkal), lencongan berat badan

Kategori Popular

Top