Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Perang Suci

Apakah Perang Suci:

Perang Suci adalah sumber ekstremis yang digunakan oleh agama monoteistik yang hebat sepanjang sejarah untuk melindungi apa yang mereka anggap sebagai ancaman terhadap dogma dan tempat suci mereka. Pada asalnya "perang suci" pertama yang sudah bertempur dalam sejarah adalah Islam dan Kristian.

Perang suci adalah perang yang berasal dari perbezaan antara agama, dan juga sebagai strategi untuk menyebarkan kepercayaannya melalui ekspansi dengan menggunakan keganasan.

Perang Suci dan Islam

Perang suci Islam bermula pada 622, ketika "Mohammed", setelah diancam dengan kematian oleh musuh-musuh Islam, berpindah dari "Mekah" ke "Medina", sebuah kota 300 km utara Mekah, bersama dengan pengikut.

Di Madinah, Muhammad menjadi ketua komuniti agama baru, yang pada tahun 629, bersama dengan tentara sepuluh ribu orang, yang dibawa ke Makkah, yang ditawan hampir tanpa perlawanan.

Muhammad mengembangkan Islamisme ke banyak wilayah, berdasarkan kewajipan agama Jihad, yang menggambarkan tugas untuk melaksanakan "perang suci". Selepas kematiannya, empat khalifah pertama, penggantinya, menakluki Palestin, Pessia, Syria, Armenia, Mesopotamia, dan Mesir. Dalam masa kurang dari satu abad, orang-orang Arab membentuk kerajaan besar. Orang-orang Arab menjadi tentera Allah. Di wilayah-wilayah yang ditaklukkan penukaran kepada Islam adalah lambat dan sering tidak berlaku.

Perang Suci dan Kekristianan

Semasa Zaman Pertengahan, Perang Salib adalah terutamanya ekspedisi ketenteraan yang dianjurkan oleh Gereja untuk merampas semula kubur Kudus di Yerusalem dari pemerintahan Muslim dan mengambil bentuk "perang suci".

Gereja Katolik mula menganjurkan ekspedisi tentera, dengan tujuan untuk memproyeksikan pengaruhnya dalam wilayah Byzantine, yang dikuasai oleh Gereja Ortodoks, yang merupakan Gereja Byzantin yang dicipta dengan Schism of the East pada tahun 1054 dan bebas daripada Paus Rom .

Selama hampir dua ratus tahun, lapan ekspedisi telah dianjurkan dan memberikan banyak keganasan terhadap orang bukan Kristian. Yang paling berjaya ialah Perang Salib Pertama, yang dikelilingi dan menakluki Yerusalem dan bahkan menganjurkan beberapa kerajaan dalam cara-cara feudal, tetapi pada abad kedua belas, orang-orang Turki memulihkan kerajaan, termasuk Yerusalem.

Perang Salib Ketiga telah dianjurkan oleh raja-raja dan kaisar, dengan tujuan untuk merebut Yerusalem dari Turki. Gagal mencapai matlamatnya, ia menyebabkan penubuhan perjanjian diplomatik dengan Turki yang membuat jemaah haji mungkin.

Lihat juga

  • Islam
  • Jihad

Jawatan Popular, 2020

BJJ

Kategori Popular

Top