Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Cholera

Apa itu Cholera:

Cholera adalah kerengsaan yang kuat, kemarahan, dorongan yang ganas yang mendorong kita menentang itu atau yang menyerang kita atau tidak layak. Ia adalah kelakuan keganasan, kerengsaan. Misalnya: Dia tidak dapat mengawal kemarahannya terhadap penyerangnya.

Cholera adalah penyakit berjangkit dan epidemik asal Asia yang disebabkan oleh bakteria Vibrio Cholerae . Ia adalah perkara biasa di kawasan planet di mana sanitasi tidak menentu, seperti di Amerika Selatan, Afrika, India dan beberapa negara Asia. Getaran kolera (mikroorganisma yang menjadi penyebab penyakit ini), ditemui pada tahun 1883 oleh ahli bakteriologi dan doktor Jerman Robert Koch.

Cholera adalah jangkitan serius yang berlaku di dalam usus, dan yang menunjukkan sebagai gejala muntah-muntah yang sengit, cirit-birit yang berlimpah dan berterusan, dan indisposition umum. Biasanya orang yang mengalami kolera akan lemah dengan cepat kerana dehidrasi. Seseorang yang mengalami kolera boleh kehilangan sehingga 20 liter air sehari.

Apabila tidak ada rawatan yang betul, kira-kira 50% orang mati dengan cepat, mangsa toksin dalam darah dan dari serangan jantung.

Sebagai rawatan, individu perlu menambah cecair, dan serum sering diberikan. Pengambilan air tawar tidak mencukupi, kerana dalam hal ini tidak ada penggantian glukosa, natrium dan kalium. Ia juga biasa untuk mentadbir antibiotik doxycycline dan tetracycline.

Berhubung dengan pencegahan, terdapat vaksin terhadap kolera, yang diberikan melalui suntikan subkutan. Walau bagaimanapun, vaksin ini tidak memberikan perlindungan lengkap, jadi langkah-langkah pencegahan perlu diambil. Salah satu cara terbaik untuk mencegah penyakit ini ialah meningkatkan kebersihan asas dan mendidik masyarakat agar mempunyai kebiasaan kebersihan diri yang baik . Untuk mengelakkan pencemaran, seseorang perlu berhati-hati untuk sentiasa minum air minuman, basuh dengan teliti sebelum makan dan masak makanan dengan betul.

Jawatan Popular, 2020

Id

Kategori Popular

Top