Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Selamat tinggal

Apa khabarnya?

Bye adalah perpaduan perpisahan dan bermaksud "Lihat anda" atau "Lihat anda". Gerak isyarat yang dibuat dengan tangan dalam tanda perpisahan juga dipanggil "bye."

Istilah ini berasal dari bahasa Itali, lebih khusus dalam dialek Venesia (varian Itali yang dituturkan di wilayah Venice, Itali).

The sonority dari perkataan Itali "ciao" (yang sebutannya mirip dengan "bye") mula digunakan oleh orang Brazil melalui pendatang Itali, orang yang mempunyai komuniti besar di Brazil.

Di Itali, asal perkataan "ciao" adalah penasaran. " Ciao " adalah bentuk dikurangkan frasa " Io sono suo schiavo ", yang secara harfiah bermaksud dalam bahasa Portugis "Saya hamba anda". Terjemahan yang lebih biasa adalah: "Saya berada di perintah anda, " atau "Saya bersalah atas arahan anda."

Dalam dialek yang diucapkan di Venice pada Zaman Pertengahan, perkataan " schiavo " (hamba, pelayan) terdengar seperti "chavo". Ia adalah satu bentuk penghormatan dan kebahagiaan untuk menyambut atau mengucapkan selamat tinggal dengan ungkapan " Aku tidur suo schiavo ."

Ungkapan ini sampai ke wilayah-wilayah lain di Itali dan, dari masa ke masa dan dengan penggunaan, dipermudahkan dan memperoleh sebutan istilah "ciao". Di Itali ucapan tidak rasmi " ciao " digunakan sebagai bentuk ucapan ketika tiba dan juga sebagai ungkapan perpisahan.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top