Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

GSM

Definisi Hipotesis

Apa itu Hipotesis:

Hipotesis adalah andaian sesuatu yang mungkin (atau mungkin tidak) menjadi munasabah, bahawa ia mungkin dapat disahkan, dari mana kesimpulan ditarik. Secara umum, istilah ini digunakan secara sinonim dengan spekulasi, peluang atau kemungkinan sesuatu yang berlaku.

Dalam penyelidikan saintifik dan akademik, sebagai contoh, hipotesis sepadan dengan kemungkinan penjelasan mengenai sebab tertentu kajian. Objek penyelidikan mungkin mempunyai beberapa hipotesis yang berbeza, dan ia adalah tanggungjawab penyelidik untuk mengamalkan eksperimen dan kaedah lain bukti untuk mengetahui hipotesis mana yang paling mungkin atau benar.

Untuk menguraikan hipotesis kerja, pertama sekali diperlukan untuk membatasi objek kajian dan mengumpul anggapan sesuai sebagai jawapan untuk penyelidikan. Selepas mengumpul semua kebarangkalian (hipotesis), perlu membuat eksperimen yang betul, mengikut metodologi yang dipilih, untuk membuktikan atau membantah hipotesis yang dibangkitkan.

Secara etimologis, kata ini hasil daripada penyesuaian istilah Greek hypo (di bawah) dan tesis, yang makna dalam bahasa itu dikaitkan dengan apa yang berdiri sebagai asas atau prinsip untuk menopang undang-undang.

Dalam Matematik, hipotesis adalah satu set keadaan permulaan yang berdasarkan kepada penalaran logik, demonstrasi hasil tertentu dikemukakan, tiba di tesis.

Beberapa sinonim utama hipotesis adalah: andaian, pengandaian, presupposition, teori, tesis, prognosis, prognosis, kemungkinan, keadaan, keadaan dan kemungkinan.

Lihat juga: Asumsi.

Hipotesis saintifik

Hipotesis saintifik, pada umumnya, adalah premis dalam teori tertentu, yang boleh disahkan berdasarkan kaedah saintifik, yang menyumbang kepada perumusan hipotesis baru.

Hipotesis saintifik adalah proposisi spekulasi yang diterima secara sementara sebagai titik permulaan penyelidikan. Kebenaran atau penolakan hipotesis ditentukan oleh alasan atau pengalaman. Dalam proposisi: "Anak anjing dan ikan sardin adalah ikan, " terdapat pernyataan palsu dan benar, dan mungkin untuk menunjukkan bahawa anjing adalah mamalia dan bukan ikan.

Sekiranya hipotesis disahkan, ia menjadi asas teori saintifik, jika ia disangkal, ia menjadi penolakan .

Lihat juga: pengertian CBT.

Hipotesis Gaia

Hipotesis Gaia, yang ditulis oleh ahli alam sekitar Inggeris James Lovelock, menyatakan bahawa planet Bumi adalah superorganisma, diberkati dengan kapasiti untuk pengawalan diri.

Hipotesis Null

Hipotesis Null adalah konsep skop statistik dan kebarangkalian, yang menyatakan bahawa hipotesis dianggap benar sehingga bukti membuktikan sebaliknya.

Hipotesis Riemann

Hipotesis Riemann yang dirumuskan oleh ahli matematik Jerman, Bernhard Riemann, mencadangkan bahawa sifar garis kritikal tidak nyata dan disusun secara simetrik berhubung dengan paksi sebenar dan berkaitan dengan garis kritikal.

Hipotesis yang berkaitan dengan nombor prima mungkin merupakan salah satu masalah yang paling tidak dapat diselesaikan dalam matematik. Resolusinya akan membawa perubahan besar dalam bidang Teori Maklumat dan Fizik.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top