Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Neologisme

Apakah Neologisme:

Neologisme adalah proses membuat kata baru dalam bahasa itu kerana keperluan untuk menetapkan objek baru atau konsep baru yang berkaitan dengan bidang yang berlainan: teknologi, seni, ekonomi, sukan, dll.

Satu neologisme dicipta melalui pelbagai proses seperti: juxtaposition, aglutinasi, prefixation, suffixation, singkatan, mengimport kata-kata yang ada dalam bahasa lain atau melalui makna baru yang diberikan kepada perkataan yang ada .

Penciptaan perkataan baru adalah sebahagian daripada setiap bahasa yang hidup. Dari masa ke masa, neologisms ini ditambah ke kamus dan menjadi sebahagian daripada kamus.

"Neologisme popular" dicipta oleh penceramah sendiri, sama ada dalam perbualan spontan kehidupan seharian, dengan penggunaan slang yang kerap, sama ada di Internet, dalam komunikasi elektronik (sembang).

Apabila sains bertanggungjawab untuk menamakan mesin baru dan mesin yang dicipta, dan memperkenalkan istilah teknikal baru ke dalam bahasa, ia dipanggil "neologisme saintifik" atau "neologisme teknikal."

"Neologisme sastera" adalah penciptaan perkataan baru oleh penulis, penulis lagu dan penyair.

"Neologisme asing" atau "asing" adalah kata-kata bahasa lain yang terkandung dalam bahasa tersebut. Sesetengahnya adalah "aportuguesadas", iaitu, cara penulisan asal diubah untuk difahami oleh semua. Contoh: bola sepak ( bola sepak ), bayi ( bayi ).

Neologisme juga boleh diklasifikasikan sebagai "neologisme lengkap" (dicipta mengikut bentuk dan makna perkataan, contohnya, mikrofon) dan "neologisme yang tidak lengkap" (kata-kata yang sudah ada dalam bahasa dan mengambil makna baru), contohnya : papudo (yang mempunyai perbualan yang hebat), yang juga bermakna (individu sombong).

Kategori Popular

Top