Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi DevOps

Apakah DevOps:

DevOps (pendek untuk Perkembangan dan Operasi) adalah budaya kerja yang menyediakan komunikasi yang lebih baik di antara kawasan IT yang berbeza bagi sebuah syarikat yang mencipta dan mengedarkan aplikasi dan perkhidmatan. Dengan amalan ini, syarikat mampu menawarkan peningkatan dan pengoptimuman produknya dengan lebih pantas dan cekap.

Metodologi tangkas adalah asas dari model DevOps, di mana tim pemaju perisian mulai bekerja secara interaktif dan terus berinteraksi dengan tim operasi . Tujuan kaedah ini adalah untuk memastikan peningkatan dalam semua peringkat kitaran hayat pengeluaran sesuatu aplikasi, dari pembangunan, ujian, penggunaan, dan operasi.

DevOps berusaha untuk menyediakan produk yang lebih baik dengan kos pengeluaran yang lebih rendah, dan melakukan dengan cepat dan dengan risiko yang lebih sedikit.

Di antara manfaat utama DevOps untuk syarikat adalah kelajuan sistem ini, agar syarikat dapat bersedia untuk beradaptasi dengan pasar dinamis.

Produk yang dibangunkan oleh syarikat perisian, contohnya, cenderung disampaikan dan dikemas kini dengan lebih pantas, yang merupakan kelebihan daya saing utama dalam pasaran teknologi.

Istilah DevOps telah diwujudkan pada tahun 2009, dan popular di seluruh dunia melalui peristiwa yang dikenali sebagai DevOpsDay, cadangan yang dibangunkan oleh Patrick Debois, salah satu peminat terbesar metodologi tangkas (pembangunan dan infrastruktur tangkas).

Pada mulanya, pergerakan DevOps agak biasa pada permulaan, namun tidak lama sebelum dunia korporat juga meninggalkan model tradisional lama dan mengadopsi falsafah kerja ini.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai metodologi dan dinamik projek, lihat juga makna Scrum.

Kategori Popular

Top