Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Makna Kemerdekaan Brazil

Apakah Kemerdekaan Brazil:

Kemerdekaan Brazil adalah momen bersejarah yang menandakan pembebasan negara sebagai bekas tanah jajahan Kerajaan Portugal, pada 7 September 1822 .

Ia adalah D. Pedro I yang mengisytiharkan kemerdekaan Brazil, di tebing Sungai Ipiranga, di São Paulo, dengan suara yang terkenal: "kemerdekaan atau kematian!" . Selepas episod ini, D. Pedro I menjadi kaisar pertama Brazil, yang menjadi Empayar.

Empayar Brazil wujud antara tahun 1822 dan 1889, ketika Proklamasi Republik ditetapkan.

Maksud Bendera Brazil.

Proses Kemerdekaan Brazil

Ketidakpuasan hati terhadap keadaan ekonomi negara dan ketiadaan pembangunan perindustrian adalah beberapa punca utama yang membawa kepada proses kemerdekaan Brazil.

Semua perdagangan Brazil perlu dilakukan secara eksklusif dengan metropolis Portugis, menyebabkan negara menghadapi krisis bekalan utama.

Salah satu langkah penting yang pertama bagi negara untuk memenangi pembebasan politik adalah transformasi dari tanah jajahan ke kerajaan pada tahun 1815, ketika D. João mengangkat Brazil ke gelaran United Kingdom Portugal dan Algarves.

Langkah lain yang menentukan untuk proses kemerdekaan negara adalah kembali D. João ke Portugal pada tahun 1821, ketika anaknya, D. Pedro I, datang untuk menduduki kabupaten di Brazil.

Yang disebut "Hari Fico" adalah satu lagi detik penting kerana ia mewakili kemenangan perlawanan di Brazil, menyebabkan petisyen dengan lebih dari 8 ribu tanda tangan untuk meyakinkan bupati untuk mengabaikan desakan Mahkamah untuk kembali ke Portugal dan tinggal di negara itu .

Hari Fico akan diabadikan melalui fasa perayaan D. Pedro: "Kerana kebaikan semua dan kebahagiaan umum Negara, saya sudah bersedia. Beritahu orang bahawa saya . "

Krisis mula berkembang di kerajaan dan menteri-menteri Portugis meletak jawatan. Oleh itu, bupati membentuk kementerian baru dengan kepemimpinan José Bonifácio (wakil presiden Lembaga Pimpinan São Paulo).

Mahkota menetapkan kerajaan Pedro Pedro yang tidak sah dan memaksanya kembali segera ke Portugal. Dari sudut ini, perpecahan antara Brazil dan Portugal tidak dapat dielakkan.

Apabila D. Pedro menerima maklumat bahawa dia akan diturunkan ke gelaran gubernur Brazil dan akan meninggalkan kabupaten itu ke kedudukan pihak berkuasa Mahkamah, putera itu menyatakan pembebasan negara itu, dengan "Grito do Ipiranga" yang terkenal .

Lagu Kemerdekaan Brazil

Muzik lagu lagu Kemerdekaan Brazil disusun oleh kaisar D. Pedro I. Menurut kisah itu, ia dibuat pada pukul empat petang pada hari yang sama ia memberikan Grito do Ipiranga, 7 September 1822.

Walau bagaimanapun, lirik nyanyian itu dibuat oleh Evaristo da Veiga (1799 - 1837), penyair dan wartawan Brazil.

Lihat juga: makna lagu kebangsaan Brazil.

Kategori Popular

Top