Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Op Art

Apakah Op Art:

Op Art adalah gerakan artistik yang juga dikenali sebagai Seni Optik, atau seni optik dalam bahasa Inggeris. Karya-karyanya didasarkan pada ilusi optik, sumber visual yang mengelirukan penglihatan manusia, membuat bentuk yang berbeza kelihatan bergantung pada sudut imej yang dipersoalkan.

Op Art menggunakan ilusi optik untuk mencipta pergerakan dalam karya, dengan grafik dan cetakan yang bervariasi sebagai mata manusia melintasi angka.

Asal nama Op Art berasal dari tahun 1964, dalam penerbitan Majalah Time. Kemudian terdapat pameran rasmi pertama gerakan Op Art di New York pada tahun 1965 di MOMA, Muzium Seni Moden, dan dipanggil The Responsive Eye.

Artis Op adalah berdasarkan frasa "kurang ungkapan dan lebih banyak visualisasi", dengan tujuan untuk menyatakan kemungkinan transformasi yang tidak terhad di dunia.

Antara ciri-cirinya adalah kesan optik dan visual yang membawa pemerhati ke dalam gambar, menyusun pergerakan kerja dengan matanya. Terdapat juga kerja dalam tiga dimensi, penerokaan kontras antara bentuk hitam dan putih, dan bentuk geometri. Tali seni berikut merujuk kepada ekspresi abstrak.

Lihat juga: ciri ekspresionisme.

Artis Op Art Top

Victor Vasarely

Pelukis kelahiran Hungaria, Victor Vasarely akan menjadi pelopor Op Art pada tahun 1930-an, walaupun puncak pergerakannya pada tahun 1960. Beberapa karya yang paling terkenal adalah Zebra, 1938, dan Vega-Nor, 1969 (angka).

Bridget Riley

Pelukis Inggeris berpindah dari impresionisme dan pointillisme ke Op Art pada tahun 1960-an, ditawan oleh garis dan bentuk geometri dan kesan disorienting dibuat. Dalam angka itu, Gerakan Kerja dalam Squares, tahun 1961.

Alexander Calder

Alexander Calder, lebih dikenali sebagai Sandy Calder, adalah seorang pelukis Amerika. Rekod-rekod artistiknya yang paling luar biasa adalah telefon bimbit, yang membentuk kesan karya seni dari pergerakan bentuk dan udara geometri. Dalam foto itu, Lobster Trap dan Ikan Tail mudah alihnya , 1939.

Op Art di Brazil

Wakil utama Op Art di Brazil adalah pelukis Luiz Sacilotto, yang juga bertanggungjawab untuk menyebarkan seni konkrit di negara ini. Sacilotto adalah pelukis dan pengukir dan telah menjadi karya utama Penstrukturan dengan Unsur Saksama, tahun 1953, dan Konkrit 7553, tahun 1975 (angka).

Lihat juga: Art Pop

Kategori Popular

Top